onsdag 2 mars 2011

Intervju med mental tränare Olof Röhlander

I höstas hade jag kick off med jobbet och vi hade en föreläsare som var riktigt riktigt bra! Olof Röhlander pratade om mental träning och om att "det blir alltid som man tänkt sig". En grymt bra föreläsning med ett bra budskap och på ett lättsamt och roligt sätt.
















Jag har ju stött på många målvakter som dels undrat om mental träning och som jag själv känt kanske kunnat få hjälp av lite mental träning för att lära sig ha rätt fokus tex. Jag vet också att jag själv hade haft stor hjälp av det när jag själv spelade!
Jag skickade ett mail med frågor till Olof, som är en upptagen kille men tog sig tid att svara på några av mina frågor, jag håller en tumme att han får mer tid senare och svarar på resten. :-)

Här kommer dom och svaren.

Hur viktigt anser du det är att jobba med mental träning som a) idrottutövare? b) elitidrottare?

-Som mental tränare vore det såklart konstigt om jag inte ansåg att det är viktigt, men hur viktigt det är varierar beroende på flera faktorer som vilka mål man har, vilken personlighetstyp, vilken idrott det är och så vidare. Som vanlig idrottsutövare finns det många fördelar med att träna mentalt även om målet inte är att vinna VM, det kan vara nog så sporrande att träna kropp och sinne inför Göteborgsvarvet eller för att komma tillbaka i toppform igen. Som elitidrottare blir det såklart ännu viktigare då alla vet att det mentala kan vara det där som gör skillnaden mellan fiasko och succé.

Är det skillnad på mental träning för en idrottare eller en företagsledare?

-Egentligen inte. Skillnaden kanske ligger i att en företagsledare bör ligga på en jämn nivå hela tiden, en idrottare jobbar ofta med en specifik tävling i sikte och fokuserar mer på att hitta en formtopp i rätt läge. Likheterna är desto fler, till exempel kan man se att en företagsledare bör ladda inför viktiga möten ungefär som en idrottare gör inför ett viktigt lopp. Det gäller i båda fallen att kunna få fram sina inneboende resurser och ta kontroll över sina mentala processer. Detta går att utveckla genom en regelbunden, systematisk och utarbetad mental träning. Det är både roligt, enkelt och givande.

Kan du som ung målvakt ha nytta av den mentala träning på fler områden än inom idrotten? Tex i skolan?

-Självklart. Förmågan att kunna koncentrera sig till exempel, den har du nytta av både som ung målvakt och när du sitter på skolbänken. Förmågan att motivera sig själv, sätta upp tändande mål, växa genom att anta utmaningar och att vara tänd men inte spänd i tuffa lägen, det är värdefulla egenskaper som gör att mental träning inte bara handlar om idrott utan om livet i stort.

-Vill man påbörja en mental träning kan jag rekommendera Fil Dr Lars-Eric Uneståhls träningsprogram som heter Mental Tuffhetsträning, det och andra bra träningsprogram finns på www.buenavida.se. Där finns också min nya bok ”Det blir alltid som man tänkt sig”, som också har flera idrottsexempel med då jag själv är före detta elitidrottare.


För dig som går i planering av kick off eller vill ha en motiverande och bra föreläsare till ditt företag kan jag absolut rekomendera Olof!

Namn: Olof Röhlander
Bor: Göteborg
Ålder: 35
Yrke: Licensierad mental tränare, inspiratör
Aktuell: Med boken Det blir alltid som man tänkt sig (Forum Förlag)
Meriter: Utnämnd till Årets Föreläsare 2009 av SAJ Förmedlingsbyrå
Motto: Rätt attityd är viktigare än rätt resurser
Hemsida: http://www.upphopp.se/  




Vill tacka Olof som tog sig tid att svara på frågorna!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar