tisdag 31 juli 2018

Ispremiär

I veckan ska göra ispremiär.

Det ska bli roligt, men det har också varit skönt med ett uppehåll från isen.

En sak som jag tycker är viktigt, att få ha ett uppehåll få vila från hockeyn. Jag vet, och har hört om och läst om alla dessa 10.000 timmar som måste tränas. Visst visst, självklart måste man träna massor för att bli så bra som man kan. Men jag tror, dels av egen erfarenhet, att får du aldrig sakna hockeyn så finns det en risk att du blir trött på hockeyn och kanske slutar tidigare än du hade gjort med små uppehåll över somrarna.

Stefan Ridderwalls mamma Anna-Kari sa en smart sak då jag intervjuade henne får några år sedan. Hela intervjun kan du läsa här. Nedan kommer hennes svar på en fråga jag ställde.

Om det är något du tyckt jag gkömt fråga eller du vill berätta så är ordet fritt nu!

En sak jag tänker på när jag hör hur många flänger runt på hockeyskolor på sommaren är, så gjorde aldrig vi. Vi åkte till landet och gjorde helt andra saker, dock tränades det ju mycket. Jag minns att jag kände att det var viktigt att Stefan skulle få ett avbrott från hockeyn. Då längtar man antingen ihjäl sig eller så känner man att man ledsnat. Och han längtade och längtade. Att ha ett barn som brinner för något gör att det är värt allt jobb, oavsett om det är hockey eller vad som helst.

Målet som förälder måste ju vara att fostra en bra människa, inte en målvakt, det får andra göra. Den dagen dom inte tycker det är kul, gör något annat!


Idag tycker jag att det var mödan värt, inte bara för att det går bra för Stefan utan främst för den kamratskap han fortfarande har med sina kompisar från ungdomshockeyn. Dom är ett gäng grabbar som umgås mycket, en del inte längre aktiva och övriga är på olika nivåer, men dom har kul ihop. Jag blir varm i hjärtat när jag ser grabbarna men en gång sett som små grinandes och skrattandes på isen. Jag tror det är livslång vänskap.

Det här svaret belyser också en annan del av hockeyn. Som jag tror är minst lika viktigt om inte viktigare. Föräldraskapet. 

Målet som förälder måste ju vara att fostra en bra människa, inte en målvakt, det får andra göra. Den dagen dom inte tycker det är kul, gör något annat!

Jag tror det är det absolut bästa och viktigaste en förälder kan bistå med. Uppfostra en bra människa. Mitt jobb som pappa är inte att uppfostra eller bygga en hockeyspelare. Det finns det andra som kan hjälpa mig med. Nämligen tränarna. Det är deras uppgift, utan inblandning från mig! Mer än att just nu när Theo är liten, skjutsa, knyta skridskor, se till att han har duschkläder med och sedan heja, stötta och uppmuntra. Jag kommer inte ens med tips om inte Theo 1. Ber om det, eller 2 Tycker det är okey, efter att jag frågat om han vill ha tipset.

Jag har ju inte läst eller hört talas om någon, eller kanske någon men väldigt få NHL spelare eller SHL spelare som sagt:

-Jag är där jag är för att pappa pressade mig, bråkade med alla mina ungdomstränare om istid och träning. Jag åkte på alla hockeyskolor som fanns och stod på is 12 månader om året.

Ändå finns det rätt många hockeyspelare som har det så. Som har sådana föräldrar. Jag har stött på några av dom under mina år som ledare på camper. Vad jag vet, spelar INGEN av dom hockey längre. INGEN!

Jag säger absolut inte att man inte ska gå på en camp eller kanske två, eller fem och två hockeyskolor. Om det är vad man vill för det är så sjukt roligt. Kör så det ryker. Men om du känner att du vill spela golf eller fotboll på sommaren. Gör det! Ta en paus. Känn längtan efter dom där första skären på isen i slutet av augusti.

Vi hörs!


tisdag 9 januari 2018

Se till vara square mot pucken

En sak jag jobbar mycket med mina målvakter, på deras önskemål oftast är spelet runt stolparna. Där många upplever att dom tycker det är svårt och har vissa problem.

Det jag upplever är en del i problemet är ofta brist på spelidé och konsekvens. Man har inte tänkt igenom hur man vill spela och kikat på varför man vill spela så. Många vet inte ens hur dom spelar i olika lägen. Står ibland, kör sms ibland och ibland onepad i samma lägen. Inget fel med det, kanske. Men jag tror det är en del i att man får problem och inte känner sig helt säker.

En annan sak jag ser är knepigt, är att komma square mot pucken i spelet kring stolparna. Även då pucken spelas ut framför mål, så hänger man inte riktigt. Men kanske framförallt om det blir en inbrytning eller att pucken kommer ut i vinkeln. Speciellt målvakter som jobbar med sms upplever jag då har en tendens att inte få med kroppen och komma square mot pucken. Utan lätt hamna med kroppen längs med mållinjen och på så vis lämna bortre delen av målet öppen. Man missar helt enkelt att vrida ut axeln och på så sätt komma square mot pucken.

Bilderna nedan får illustrera lite vad jag menar. På den första ha vi Wesslau i DIF som (strunta i var pucken är på bilden) sitter med axlarna i vinkel med mållinjen. Jag upplever att många målvakter fastnar här även då pucken kommer upp i vinkeln.


När jag vill att målvakten ska vrida ut och komma med bröstet mot pucken som Cam Talbot i Edmontontröjan nedan gör. Ja jag vet att det är skillnad i sällning då Wesslau ovan spelar paddle down. Men det är axlarna jag vill försöka visa hur jag menar.


Just att spela paddle down är något jag är lite tveksam till. Du bör kunna stäng isen och vid paddle down blir du så låg och det är lätt att låsa sig. Då vinkeln i knät blir så stor att det kan bli svårt trycka sig ur och det också är lätt få bakvikt och hamna lite på rumpan. Som Cam Talbot får visa här nedan. Även här ser jag att målvakter får svårt att få med kroppen då pucken kommer ut i vinkeln eller spelaren bryter in på mål. Man blir lätt kvar lågt, har svårt med förflyttning och axlarna blir lätt kvar parallella med mållinjen.



Så mina tips. Ha en idé och tanke med hur du vill spela. Så du kan träna lika i samma sorters situationer vilket kommer skapa en trygghet och göra det lättare att nöta detaljer och få dom att sitta. Ska du spela på tre olika sätt i samma situation, är det svårare att bli riktigt bra. Försök att stå så mycket som du kan, du kommer kunna förflytta dig snabbare och ha lättare att få med axlar och vara square mot pucken. Det där med att stå mer skrev jag ju om sist. Det hittar du här. Vill du helst spela sms så träna på att kunna vrida dig ut från stolpen med hjälp av den inre skridskon. Att kunna komma ut och vinkla dig mot pucken så du inte blir fast i målet. Men som sagt, ha en idé om hur det helst spelar. Låt det inte bara bli som det blir.

Vi hörs!

söndag 7 januari 2018

Mer tålamod, läs skotten

Det var ju ett tag sedan sist. Minst sagt!

Men förra veckan skrev en del intressanta tweets som fick mig att fundera och få lite motivation för att skriva igen. Håll till godo!




Här har ju Magnus en viktig tanke och något som jag tycker måste börja förändras. Det går INTE att droppa ned på knä i butterfly varje gång en spelare påbörjar ett skott. Målvakter måste lära sig att vara kyligare, vänta ut skytten, läsa skotten. Mer tålamod, och läs skotten! Visst kommer skytten för nära kan det vara nödvändigt komma ned tidigt. Men på skott en bit ut, ovanför tekpunkterna måste målvakterna bli coolare, läsa skottet innan man kommer ned i butterfly. 

Här har alla vi målvaktstränare en utmaning framför oss. En viktig utmaning, att börja få målvakter att läsa skotten och inte automatiskt gå ned i butterfly. Det är liksom dumt sitta på knä när skott utifrån sitter under ribban. 

Det här kommer ju bli svårt, då många för att inte säga dom flesta målvakterna nu går ned snabbt i butterfly och jobbar mycket nere på isen i spelet bakom mål. Vilket lätt gör att man blir kvar nere på isen vid inspel som blir till skott en bit upp i zonen. 

Jag förstår ju också att det från början lätt blir att man jobbar mycket nere på isen. Eftersom man dom två första åren som målvakt kommer väldigt långt med att stänga isen. Men i samma ögonblick som utespelarna börjar få upp pucken över isen, ja då börjar ju problemen. Så viktigt för oss målvaktstränare att redan från början lära våra målvakter att rädda puckar och inte bara vara i vägen för dom.

När dom är små våra målvakter, har dom ju all tid och möjlighet att läsa skotten, och sen faktiskt rädda dom. Så butterfly blir en parad mer än en andra grundställning. Men som sagt, här vilar ett tungt ansvar på oss målvaktstränare.

Vi hörs!

måndag 23 januari 2017

Är vi målvaktstränare ovilliga till förändring?

Hur öppna är vi målvaktstränare?

Väldigt öppna skulle jag säga. Speciellt då det gäller att dela med oss av erfarenheter, tanker och idéer. Vi hjälper mer än gärna varandra och våra målvakter. Vi bollar tankar och för öppna diskussioner på sociala medier. Vi delar gärna med oss till utespelare och coacher. Vilket ju i ärlighetens namn är lite kontraproduktivt. Men vi gör det som är bäst för våra målvakter OCH våra lag.

Men.

Ett ställe där jag kan uppleva att vi och jag själv kanske är lite mindre öppna. Är då det gäller förändringar för våra målvakter, vare sig det gäller regler, utrustning eller andra sorters förändring.

Vi är snabba på att slå ifrån oss då det kommer på tal att minska utrustningen för målvakter. Ja, men då borde ju utespelarna träna mer på att göra mål. Ja sant. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Ja men skydden måste ju skydda. Ja självklart, jag tror ingen vill ta tillbaka skydden som Ken Dyden spelade i.

Göra målvakten tacklingsbar utanför målgården då han har pucken. Oj het potatis. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Visst det kan absolut innebära fler skadade målvakter. Men samtidigt så vet ju målvakterna vad dom utsätter sig för om dom ska ut och spela pucken.

Införa trapezoidzon i Sverige. Men vadå? Vill du inte ha spelande målvakter utan bara puckstoppare (gäller även för frågan om att göra målvakter tacklingsbara). Jo det vill jag, men om det kan medföra att det blir lite lättare att få fast pucken i zon för anfallande lag kanske det kan vara något att tänka på. När det gäller att bli tacklad, och mindre spelande målvakter. Visst så blir det säkert. Men varför ska målvakten kunna vara ute i zon och spela pucken men inte kunna bli tacklad? Nej vi har inte skydd som är gjorde för det, men skydd har vi ju.

Som sagt jag vet inte hur jag står i alla dessa frågor?! Men vi kanske ska bli mer öppna för att diskutera saken. Vara öppna för förändringar. För vad vi målvakter och målvaktstränare ön tycker så gillar merparten av hockeypubliken att se mål, och det blir rätt få i hockey.

Så diskutera gärna frågorna här ovan i kommentarerna eller på facebooksidan. Men skippa dålig attityd samt "utespelarna måste träna på att göra mål". Det är ändå relevanta frågor tycker jag.

Vi hörs!

tisdag 6 december 2016

Blicken och spelsinne

Att ha blicken med sig är ju så klart viktigt. Att se pucken är ju liksom lite a och o för att kunna rädda den. Men blicken på pucken är ju inte allt. Du måste också ha blicken där pucken inte är ibland. För att kunna läsa av spelet, se vilka möjligheter som finns vara förberedd. Slippa få överraskningar om det kommer en pass, ett inspel.

Så blicken på pucken är a och o, men lås inte blicken på pucken. Ha med dig huvudet och vrid på det för att hitta potentiella hot och faror innan dom uppstår. Här kommer ju ett bra spelsinne in i bilden, veta vart du ska titta och vad du ska leta efter. Ett tips här är ju att du tittar på mycket hockey, på tv samt dom matcher du inte står i mål. På så sätt lär du dig spelet hockey, får spelsinne och lär dig läsa spelet.

Har du bra blick, vrider på huvudet och har koll på spelet. Har bra spelsinne, som underlättar att läsa spelet och vara förberedd. Dom här sakerna gör ju att du vinner tid. Vinner du tid har du längre tid på dig att komma i rätt position och bli square mot pucken och på så sätt täcka så mycket nät du kan.

Har du en bra blick och vrider mycket på huvudet ger du ju dig själv chansen att få ett bra spelsinne och att läsa spelet. Bra grejor, som underlättar att rädda puckar!

Vi hörs!

lördag 3 december 2016

Då och nu.

Tränare, för utespelare gnäller ju rätt ofta på att målvaktsskydden är alldeles för stora. Att det blir mindre mål för att målvakterna har för stora skydd. Ja även publik och experter. Det är väl bara målvakter och målvaktstränare som inte skyller lite mål på skyddens storlek.

Idag på Cmore jämförde dom, och alla i studion tyckte det var stor skillnad. Jo, dom har rätt. Det är stor skillnad på längden på benskydden. Men annars? Nja inte så värst stor faktiskt. På bredden är det faktiskt inte så stor skillnad på Tommy Söderström och dagens målvakter. Däremot har ju Tommy väldigt mycket större handskar.

Se själva, så väldigt, enormt mycket mer nät fanns det inte att skjuta på förr. Däremot täcker ju dagens målvakter isen väldigt mycket bättre med dom längre skydden. En stor skillnad på bilden är ju att domare kuben till höger står helt rakt och Tommy kryper ihop. Men jag som inte är en av dom som skyllt målsnålheten på målvakternas skydd, även jag blev förvånad att det inte var så stor skillnad...



Vi hörs!

tisdag 29 november 2016

Mer fördelar med en spelidé

Jag skrev om tryggheten med en spelidé här om dagen. Där jag skrev lite om varför det är bra att ha en spelidé. Du hittar det inlägget: Här.

Idag ska jag ta en annan fördel med att ha en spelidé kontra att spela helt på känsla och göra nya och olika räddningar och val i varje situation.

I matcher eller perioder av säsongen då det går tyngre. Du är inte i toppform, puckarna studsar och rinner av dig. Fördelen med att ha en tydlig spelidé då är att du kommer göra räddningar på grund av din spelidé. Just för att du spelar på samma sätt varje gång, och har en trygghet i det. Du vet hur du ska agera och kan trots att det går tungt spela avslappnat och på vana. Du har något att falla tillbaka på.

Om du spelar på känsla och använder den räddning det råkar bli, och ofta olika. Då finns ju inget att falla tillbaka på. Eftersom du gör olika jämt. Det kan göra formsvackor längre och djupare då det är svårare ta sig ur dom. Eftersom du inte har något att falla tillbaka på, utan måste hitta känslan igen.

Så jag tror du kommer ha färre formsvackor med en spelidé och dom kommer vara kortare och enklare att komma ur med en spelidé. För med spelidé har du som sagt något att falla tillbaka på. Det blir också enklare att träna dig i form, då du enkelt kan träna olika lägen som uppstått i matcher och veta hur du ska agera och hitta en trygghet i situationen.

Vi hörs!