måndag 11 juli 2011

Sommarintervju med Jonatan Bjurö

Sommarintervjuerna fortsätter idag med Borås Jonatan Bjurö.

Hur ser upplägget på din somarträning ut? Har du samma upplägg som förra säsongen eller har det ändrats? Var ligger största fokus? Styrka? Kondition? Explosvitet?

Vi har kört med borås mycket korta intervaller, klassiska idioten, springa i backe och liknande övningar för att få upp både snabbheten men även mjölksyratåligheten. Vi har även varit på is en gång i veckan och kört. De som skiljer från föregående år är att vi kör mer explosivt och intensivt, ingen långa löpningar osv. Har haft ett pass i veckan där vi har kört afrodans, roligt med lite omväxling haha! En hel del bål också, så klart.

Har du varit på is något redan? Går du på is samtidigt som laget eller kör du lite innan?

Har kört ca 5 ispass med borås, och ska vara på is sista veckan i juli.

Hur lång tid tar det för dig att köra in dina skydd så dom känns sköna?

Beror på om man byter märke eller inte för min del, de tar betydligt längre tid då. Nu kommer jag köra nästintill identiska skydd som jag avslutade säsongen så de tar inte lång tid, max 1 vecka.

Vad är dina personliga mål inför säsongen?

Jag vill utvecklas och lära mig massa, jag vill bli bättre. Med hårt jobb och inställning så kommer resultaten också!

Kör du mycket målvaktsfys eller kör du ”bara” med laget?

Ingen specifik för bara målvakter utan vi har kört en del afrodans som kräver mycket koordination och rörlighet, även mycket bålstyrka som sagt.

Jobbar du med målvaktstränaren på somaren?

Vi har inte fått någon målvaktstränare än i borås!

Finns det några detaljer i ditt spel du kommer jobba extra mycket med när ni går på is?

Jag vill träna mer på att följa pucken bättre och utmana skyttarna i rätt lägen, dvs att stå rätt i både djupled och sidled. Även använda mig av uttrycket "do less get more".

Vill du vara på is hela sommaren eller är det skönt med ett uppehåll under sommaren?

De kan va skönt och underhålla de någon gång under sommarn men tycker de är viktigt att få ett break under sommarn och tänka på något annat.

Vilken målvakt tror du vinner räddnings % i elitserien säsongen som kommer?

Viktor Fasth.

Vilkem målvakt tror du vinner räddnings % i Allsvenskan säsongen som kommer?

I allsvenskan blir de svårare, Fransson ser jag som den största favoriten tillsammans med Toivonen i Malmö. Som outsider så måste jag tippa Åkerlund och Bjurö haha!

Vilket lag vinner SM-Guld?

Tror att de är Skellefteås tur att lyfta bucklan.

Vilket lag vinner allsvenskan?

I allsvenskan har Malmö och Örebro störst chans till avancemang tror jag!

Vill tacka Jonatan som tog sig tid svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar