måndag 3 oktober 2011

Det skjuts inte bra nog

Jag tycker att spelare i Elitserien överlag skjuter alldeles för dåligt!

Dels att det inte skjuts bra nog, men också att det inte skjuts med tanke och i rätt lägen. Det känns som att det skjuts lite bara för att skjuta ibland. Visst ett skott kan gå in, men dagens målvakter är lite för bra för att släppa in "alibiskott" som skjuts bara för att skjutas, där det inte finns bra nog läge att skjuta eller att man borde skjutit på ett annorlunda sätt.

Tex kommer du i vinkeln är det grymt svårt att göra mål, men om du skjuter lågt på bortre benskyddet så kommer du med stor säkerhet skapa en farlig retur. Finns det inte folk framför mål så måste du ha ett riktigt bra skott för att överlista målvakten, och då måste du ju skjuta 30-40 cm över isen intill stolparna, eller över axlar och i kryssen. Men helst ska du ju ha folk framför mål.

Har du inte pucken i bra läge framför mål eller i slottet som det heter, så skjut för retur eller om det finns folk framför mål för styrning eller retur.

Det pratas ju ofta om att det finns fem hål på målvakten, kryssen sen precis över benskydden och mellan bena. Jag tycker nog det är max 4½ för mellan bena sitter den inte så ofta. Eller i alla fall så blir det inte så många mål att det borde skjutas så mycket mellan benen!

Sen tycker jag ju svenska spelare redan från tidig ålder ska träna mer skott!! Visst att det är vitkigt att kunna passa men du passar sällan in pucken i mål. Så träna mer skott, då handleds och dragskott som du kan avlossa snabbt. Men träna också skott på annat än liggande puck. Ställ den på högkant och träna skott, direktskott, direktskott med fladdrig puck, direktskott där pucken inte riktigt kommer som du vill.

Det är ju så enkelt, tar du emot och lägger pucken till rätta, hinner målvakten över och du får mycket svårare att göra mål.

Stefan Ladhe skriver om det här, ett intressant inlägg om någon som vet vad han pratar om!

Vad tycker du?

Vi hörs!

6 kommentarer:

  1. Hej tänkte kolla vad du tycker om Chicagos målvakt Corey Crawford.Tycker han spelar grymt stabilt och bra, har en video på honom från youtube här men där tar de mest med snygga räddningar men endå, säg vad du tycker om honom!:) http://www.youtube.com/watch?v=gmLPCOz9KyE

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt inte sett honom tillräckligt för att ha en bra åsikt i ämnet.

    Men han har ju bra siffror och petade ju Marty Turcco förra säsongen.

    SvaraRadera
  3. Niklas: Du frågar vad vi andra tycker och här får du mitt raka och ärliga svar:

    Skott är något Sverige pratat MYCKET om men det händer liksom INGENTING på den punkten, visst vi må vara äst taktiskt och även teknisk kunna passa bra men det är skotten som räknas. Jag såg på Jason Krog häromdagen, han offrade en arm men fick pucken i mål på en 50/50 chans. Jason skjuter i exakt ALLA vinklar, han tar pucken, tittar upp och placerar den antingen på benskydden för retur alternativt direkt mot målet. Kolla målet mot AIK där han skyddar pucken på AIK-spelarne som skymmer skottvinkeln, han tvekar inte utan PANG och det rasslas i nätet.

    Generellt tycker jag det nästan är pinsamt vi pratar om samma problem men inget händer....det är detta att behålla puck inom laget som gör att vi sällan skjuter för vi är rädda mer att förlora pucken än att sätta dit den=)

    När väl svenskarna hmanr i NHL så får de banne mig de lära sig att skjuta snabbt och distinkt och även välriktat.

    Precis som du säger kan man också skjuta smart som på benskydden alternativt en klassiker en sargstuds bakom målet...Även om luckan är täckt så skjut ändå, kan ju vara så att målvakten tappar balansen....

    SvaraRadera
  4. Jag har nu varit med på isen i 8 år i olika lag med olika tränare, själv har jag varit där i egenskap av målvaktstränare.
    Som jag ser det finns det två aspekter i denna fråga. Den ena är själva skottet, det läggs för lite tid i tidig ålder på att lära ut hur man tekniskt sett skjuter. Det lämnas över till spelaren att lära sig och då tycker jag man lämnar lite för mycket åt slumpen.
    Den andra aspekten är själva avslutet, när och hur det sker. Här måste jag nog vara lite självkritisk. Jag i egenskap av målvaktstränare har nog blandat mig i för lite. Jag skall förklara varför, tränaren drar en övning på taktiktavlan för spelarna som mynnar ut i ett avslut på mål. Tränaren ritar en pil som indikerar ett skott, här borde jag ta över och förklara för spelarna olika alternativ och vilka svagheter en målvakt har i den situationen, eller ännu bättre gått igenom övningarna och resonerat med tränaren innan om detta så han kan dra det för spelarna.
    Istället vänder jag mig till målvakterna och förklarar hur de skall agera i denna övningen.
    Jag vet inte om detta känns igen av andra i min situation men vad jag är ute efter är att målvaktstränare även blir lite mer "utespelartränare" och tvärt om.

    I Borås, där jag håller till, kommer nu vår målvaktstränare Magnus Olsson ha en teorilektion för våra A-pojkar i konsten att göra mål. Detta tycker jag är ett jättebra steg i rätt riktning, och jag hoppas det inte blir en engångshändelse.

    Så jag vill uppmana alla målvaktstränare att så gott det går hjälpa till att göra utespelarna så bra som möjligt på att göra mål, då skapas också förutsättningar för målvakterna att utvecklas.

    Pierre Höglund
    Borås

    SvaraRadera
  5. Bra där Pierre!

    Du är helt rätt ute! Jag tycker också målvaktstränarna ska blanda sig i mer, även om det blir lite moment 22 :-) Lär vi spelarna skjuta bättre blir det fler mål och vi mer ifrågasätta!! :-P

    Men en sak till jag är lite emot, tränarna ritar en övning, gärna med många pass, många åktriktningar och ett gäng konor, sen ett avslut.

    Vad är ett avslut?? Något som avslutar övningen...

    GÖR MÅL!!!

    Jag tycker vi ska ändra ordning på övningar, ta skotten först. Ett pass direktskott, stenhårt på retur. Sen åka runt konor och passa...

    Mange är bra!!!

    Bra och givande kommentar! Hoppas se dig här fler gånger!

    /Niklas

    SvaraRadera
  6. Adam: Transatlanter skjuter ju i regel bättre och har oftast en bättre inställning. Som du säger offra allt för att göra mål!

    SvaraRadera