fredag 6 januari 2012

Johan Gustafsson världsmästare

JVM är slut och Sverige står som segrare!

Ett lag som media innan turneringen skrev inte hade en chans, hade inför finalen inte en chans att förlora. Kappvändare?

Johan Gustafsson som stod alla matcher utan en och är obesegrad genom hela turneringen har fått en del kritik. Att han går ned för tidigt, att han inte spelat på topp.

Jag tycker det är rätt starkt att spela ett JVM och inte vara på topp och ändå inte förlora en enda match. Jag har inte sett nog med matcher för att ha en egen åsikt. Av det jag sett så kan jag hålla med om att Johan går ned lite för snabbt ibland. Att han använder sms lite för ofta och ibland lite för tidigt.

Men åter till det jag vill ha sagt. Han stod där med guldmedaljen kring halsen i natt, han höll nollan i en VM final.

Att ha 4 skott på två perioder är ju  inte heller den lättaste matchen. Sen får ju ryssarna en del chanser och en rätt giftig med en minut kvar. Där kommer Johan upp stort.

Johan Gustafsson världsmästare!



Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Johan är jätteduktig, men jag har också noterat att han går ner snabbt och ibland redan står på knä en stund innan situationen (i mina ögon) kräver det. Olyckligt eftersom jag försöker få grabbar i laget att våga stå på skridskorna längre och i fler situationer.

    Men efter att ha funderat ett tag undrar jag om det är medvetet, om det är som det ska vara, och om det är jag som måste tänka om. Johan är ju välskolad och har och har haft välrenommerade målvaktsinstruktörer, så vem är jag att ha åsikter?

    SvaraRadera
  2. :-)

    Klart du får ha åsikter det får vi alla.

    Jag håller med dig då det gäller Johan, att han går ned lite tidigt och ofta. Men den nya stilen går ju lite ut på att gå ned tidigt för att stänga isen. Men du måste ju ha längden eller positionen för att täcka uppe under ribban också.

    Men då det gäller små målvakter så går det inte att gå ned på isen för tidigt och för mycket då dom inte har en chans att täcka uppe då.

    Så man måste alltid spela efter sin förmåga. Är du kort får du stå längre och spela lite längre ut.

    SvaraRadera