onsdag 14 augusti 2013

Intervju med Oskarshamns Oskar Sehlstedt

Oskarshamn har värvat en spännande ung målvakt från Piteå inför denna säsongen. Oskar Sehlstedt som ska dela målvaktsjobbet med mer rutinerade Michal Zajkowski. Jag är övertygad om att Oskarshamn inte kommer förlora så många matcher pga. sina målvakter! Ska bli spännande att följa Oskar under sin första säsong i Allsvenskan. Jag har på känn att hans karriär inte slutar där, finns chanser vi får se honom i SHL inom några säsonger.

Efter två säsonger i Piteå i Div1 varav en på lån ska du nu spela för Oskarshamn i Allsvenskan. Fanns det fler val och var Oskarshamn ett enkelt val?

Det fanns en hel del intresse från olika div1 klubbar runt om i Sverige, och ett fåtal i Allsvenskan. Oskarshamn var ett väldigt enkelt val, kändes klockrent redan från första början.

Hur tycker du själv du spelat dina två år i Piteå?

Tycker det har varit två bra säsonger, har fått spela mycket matcher och särskilt år två då jag upplevde att mitt spel blev jämnare sett över hela säsongen.

Foto: Mikaela Gabrielsson
http://www.mikaelagabrielson.com


För dem som inte sett dig, vad för typ av målvakt är du?

En butterfly målvakt som de flesta är nu för tiden. Försöker bygga mitt spel mycket runt min storlek genom att spela långt in i målet och försöka att minimera ytterlägesräddningar och låta pucken komma till mig istället.

Nu när du flyttat från Div1 till Allsvenskan. Har du redan hunnit märka av skillnader på och vid sidan av isen?

Det märks att det är väldigt stor skillnad i allt. Klubben känns professionellare och seriösare. Det är stor skillnad på tempot och skotten är bättre och det går snabbare. Sen är det även stor skillnad på fysbiten. Vi har en helt fantastisk fystränare och det finns en baktanke med precis allt vi gör.

Foto: Mikaela Gabrielsson
http://www.mikaelagabrielson.com

Hur mycket hjälp har du fått vid sidan av isen av Oskarshamn, med att fixa lägenhet? Hjälper dem till med jobb till din flickvän?

Det går inte beskriva hur mycket hjälp vi fått med allt. De har fixat lägenhet precis vid ishallen och så fort det varit något problem så har dem snabbt löst det. De stod dessutom för hela flytten ner ifrån Piteå. Min flickvän ska utbilda sig till konditor här i Oskarshamn så hon har inte behövt någon hjälp från klubbens sida.

Utan att nämna siffror, är det stor skillnad på ersättning mellan Div1 och Allsvenskan?

Jo men det är det ju, i allsvenskan så har man det ju som jobb.

Vad blir skillnaden i träning? Tränar ni mer? Är det bättre träningar? Bättre tider?

Som jag skrev i frågan tidigare så finns det en baktanke i allt vi gör och upplägget känns proffsigare och mera genomtänkt. Ja just nu så kör vi 2 pass om dagen jämfört med 1 pass i Div1. Tiderna är jättebra, vi tränar kring 10 på förmiddagen och sen oftast 16 på eftermiddagen.

Hur mycket får du jobba med målvaktstränare i Oskarshamn?

Får jobba med Robin så mycket som jag vill, han var Mvtränare även förra året men då var han inte heltidsanställd utan var här kanske 1 gång varannan vecka. Så nu brukar jag och Zacke köra ca 30 minuter före varje pass och sen är han kvar på vanliga passet också. Jag tycker det är klockrent att ha en mvtränare där som man kan bolla med hela tiden.

Foto: Mikaela Gabrielsson
http://www.mikaelagabrielson.com

Du ska konkurera och sammarbeta med Michal Zajkowski i vinter. Hur känns det?

Det känns jättekul och inspirerande. Träffade honom för första gången och lärde känna honom på Goalie Mania som vi var på nu i sommar. Zacke är en jättebra kille och har ju både SHL och allsvenska meriter sedan tidigare så det är grymt kul att få möjligheten att tävla mot en så pass bra målvakt varje dag.

Hur har det funkat att flytta till Oskarshamn? Trivs ni i staden?

Det har fungerat jättebra! Fick som sagt hjälp med allt som hade med flytten att göra och vi fick hjälp av både spelare och ledare med att bära upp alla saker när vi kom fram. Vi trivs båda jättebra. Oskarshamn är en väldigt fin och mysig sommarstad och en hockeystad på vintern.

Ska bli riktigt spännande att följa Oskar i vinter!

Tackar Oskar som tog sig tid svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar