fredag 11 december 2015

Den mentala träningen, en viktig detalj!

Jag har ju sedan ett tag börjat intressera mig mer och mer för det mentala. Att få mental träning ser jag som något som borde vara lika självklart som fysträning och teknikträning. Kanske än viktigare. Jag är dock försiktig att ge råd och tips kring det mentala då jag inte ÄR mentalcoach. Utan det överlåter jag till de som är proffs på det.

Jag önskar att alla målvakter, ja alla hockeyspelare men målvakterna ligger ju mig lite närmre hjärtat. Men jag önskar alla målvakter hade möjligheten få jobba med det mentala. Bli medvetna om det mentala och få hjälp trimma sin mentala form.

Anledningen att jag önskar alla målvakter kunde få hjälp med mentalträning är ju att det är målvakterna som står under störst mental press. Målvakterna är ju lite av ett lag i laget, som sköter sig själva i större utsträckning. I vissa fall, (dåliga fall) får klara och sköta sig själva. Med coacher som av rädsla eller oförstånd inte ger målvakterna samma tid, stöd och feedback som utespelarna. Ofta får målvakterna sköta sin uppladdning, taktik, teknik och träning lite på egen hand. Du ska finnas tillgänglig på alla träningar, du ska vara på topp och vara med i alla övningar men kanske får rätt lite fokus själv.

Då är det viktigt få till det mentala, att vara stark, hålla fokus. Ibland kanske bara orka hålla glöden uppe. Tycka det är roligt. Då är det bra att få lite hjälp om så att bara sortera dina tankar. Vara fräsch och krispig i huvudet.

Kort sagt har du chansen ta hjälp av en mentalcoach. Du kommer garanterat bli en bättre målvakt!!

Gärna tidigt, för jag tror ju och som jag själv minns det att pressen och stressen är större för en liten målvakt. Jag minns ju själv gånger då jag grät bakom gallret då för många puckar trillat in. Hur jag spelade som sämst om släktingar eller vänner var på plats. Då pressen och nervositeten blev för stor. Att då ha någon som vet vad den snackar om som kan komma in och stötta och hjälpa dig med hur du kan tänka, hjälpa dig med din självkänsla och att skilja på dig som person och din prestation. Jag tror det skulle vara otroligt mycket värt!

Med huvudet på skaft och ett starkt psyke, bra självkänsla kommer du bli en bättre målvakt. Så enkelt är det. Enligt mig.

En sista tanke, Olof Röhlander har skrivit en bok med titeln "Det blir alltid som man tänkt sig". Den tycker och tror jag är väldigt talande. Med ett bra psyke och bra tankar kommer det gå bättre!

Jag bifogar två länkar med intervjuer jag gjort med mentalacoacherna Olof Röhlander och nyss tv-aktuelle Andy Swärd.

Intervju med Olof Röhlander

Intervju med Andy Swärd

Kika gärna in på deras hemsidor också!

Olof Röhlander

Andy Swärd

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Jag jobbar med 10-11-åringar, och vissa är så otroligt "duktiga" på att ställa krav på sig själva och sätta förväntningarna skyhögt. Det är en styv uppgift att försöka få de på rätt spår igen. Jag försöker få de att hitta en liten, liten ritual (typ ta en klunk vatten eller klappa båda stolparna) när de släppt in ett. Göra det till en utmaning att hålla sig till det och inte låta ilska eller frustration ta över.

    SvaraRadera
  2. Låter vettigt tycker jag! Det gäller ju bara inte få för mycket hyss och trix för sig. Men det låter bra. För som sagt, ofta man ser små målvakter stå och gråta. Så kan man hitta sätt att gå vidare är ju det toppen!

    SvaraRadera