måndag 27 december 2010

Rolf Ridderwall om sig själv och Stefan Ridderwall

När jag hade Rolf Ridderwall på tråden för ett tag sedan och intervjuade honom om målvaktsspelet nu och förr passade jag på att ställ anågra korta frågor om han och Stefan.

Här kommer dom:

Ser du något av dig i Stefan som målvakt? Både i stil men kanske mer hur han är innan, under och efter matcher?

Nej,jag spelade mer med agressivitet.Stefan verkar lugnare,har ofta funderat på om man skulle spelat "lugnare" Stefan är större och starkare med en överlägsen grundteknik.

Hur mycket tips och råd har du givit honom?

Från början väldigt mycket och ju äldre Stefan har blivit mindre och mindre.I Huddinge körde vi en del mvträning ihop tillsammans med bla Jhonas Enroth.Idag pratar vi mest om saker runt mv-spelet attityd osv,vad man kan förvänta sig i olika situationer.

Vilka för respektiva nackdelar har Stefan haft av att ha en "gammal" stormålvakt som pappa?

Han har ju fått tips hela tiden.Negativt kan ju ha varit jantelagen och att han i vissa sammanhang blir mer granskad.Idag funderar han nog inte så mycket.Ibland positivt och ibland negativt


Foto: Daniel Pettersson
http://danielpettersson.com/




















Det där är ju rätt intressant och spär lite på mina tankar. Dagens målvakter är mer slipade mer tekniktränade. Dom börjar ju redan i 7 års åldern med målvaktsträning och teknikträning. Medans äldre målvakter även jag själv fick lära oss själva. Jag började med MV träning med Thomas Magnusson först dåjag var 12-13.
Så känslan var mycket viktigare.

Precis,egentligen ska man vänta med för mycket teknikträning så att man får använda talang,känsla osv.Jag skulle nog försöka få unga mv att ha för "små" skydd somm dom får rädda mycket!


Det var en intressant kväll där jag fick växla lite tankar och få svar på mina frågor från min gamla idol. Har skickat samma frågor till Stefan men inte fått svar ännu. Kanske kommer det, kanske inte. Kan ju förstå om han inte orkar svara på alla galningars mail. :-)
Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar