måndag 14 november 2011

Tacklingsbar eller inte tacklingsbar

Såg det här klippet, när Ryan Miller blir överkörd.



Målvakten är ju aldrig tacklingsbar enligt reglerna. Jag är inte helt hundra på att jag tycker det är rätt. Jag vill absolut inte att målvakter ska bli överkörda som Miller blev här ovanför. Milan Lucic kör över Miller helt avsiktligt och gör inget för att förhindra det. Miller hade spelat bort pucken, Lucic vet att han är chanslös på pucken och väljer att köra över Miller.

Men samtidigt, varför ska målvakten inte vara tacklingsbar när han lämnar målgården? I målgården, självklart ska han vara fredad. Men utanför och om han har pucken. Jag är kluven. För samtidigt tror jag ju situationer som den här skulle vara mycket mer vanliga om målvakten var tacklingsbar. Adrenalinfyllda utespelare som ser chansen köra över målvakten "lagligt".

Trots allt är ju målvakter ovana att bli tacklade och kommer aldrig kunna skydda sig på samma sätt som en utespelare. Men vad ska då målvakten ut ur målet att göra tycker säkert många. Jag har inget bra svar på den frågan.

Jag är kluven helt enkelt.



Det finns ju olika situationer, dom tre jag visat där Lucic och Ekman kör över målvakter där det så solklart är med flit och där spelaren är chanslös på pucken, det finns ingen möjlighet nå pucken och då väljer spelaren köra över målvakten är jag helt klart emot och tycker matchstraff och avstägning är på sin plats. Total brist på respekt för motspelaren och med stor risk att skada målvakten.

Men i situationer då målvakten går ut och har pucken under kontroll, och bara vänder rumpan till utespelaren som kommer för han vet att han är otacklingsbar. Där är jag inte riktigt lika säker, varför ska inte utespelaren få tackla målvakten då? Där kan jag tycka det är okey.

Men ska målvakten vara helt fredad från tacklingar ska en sak som det här vara utvisning!



Eller vad tycker du?

Det är rätt roligt följa diskussionen som sker i kommentarsfältet på Aftonbladet om detta. Många har väldigt starka åsiker men verkar ha väldigt svag koll på reglerna... A och O om du ska komma med hårda tuffa ord, ha koll på fakta!
Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Målvakten ska inte vara tacklingsbar. Jag anser detta eftersom denna aldrig tränats upp på att ge och ta tacklingar. Medans utespelare tränats sedan barnsben i åldern tacklingar blir tillåtna eller ännu tidigare i många fall.
    Dessutom blir inte förutsättningarna de samma, när målvakten själv inte kan nå upp i samma fart för att tackla eller hinna undan.
    Tillåter vi tacklingar utanför målgården kommer vi kliva tillbaka till 50-60 talet där målvakterna mest bara var med som bollplank, dvs ett steg tillbaka i utvecklingen. För jag tror ingen målvakt vill komma att riskera dessa fula påhopp.

    SvaraRadera
  2. Ligger en hel del i det du säger! Verkligen!

    SvaraRadera
  3. Dags att målvakter blir "riktiga" hockeyspelare då tycker jag, de har mer skydd än utespelare och borde vara tacklingsbara utanför målområdet.

    SvaraRadera