onsdag 2 november 2011

Tas straffar på allvar

Straffar?!

Jag är ju för straffar och tycker det är ett roligt och spännande inslag i matcherna! Men tar spelarna det på allvar ens? Det är alltid snack om lotteri, tur och ursäkter hit och dit. Har allt negativt snack om straffar krupit in i spelarnas omedvetna så att man inte riktigt tar dom på allvar, att man ser det som ett jippo och inte riktigt gör sitt bästa?

Frågan känns berättigad efter Djurgården - Frölunda igår, där det gjordes ETT mål på 20 straffar.... Visst att det var två grymma målvakter i Frederik Andersen och Gustaf Wesslau. Men hallå ETT mål på 20 försök? Det är inte godkänt enligt mig!

Jag får ju en känsla av att spelarna inte riktigt försöker. För utan statistik att backa upp det men jag tror det blir mer än ett mål på 20 frilägen under matcher? Ta en kille som Marcus Nilson som är säker i frilägen, men igår missade två straffar sist Djurgården hade straffar satte han en av två.

Sen tycker jag inte heller spelarna ser allt för besvikna ut efter en missad straff, medans målvakterna ser både gladare ut då dom räddat och mer förbannade då dom släppt en.

Jag förstår inte att det är så? För säg att man hamnar i 5-8 straffavgöranden under en säsong. 5-8 poäng i slutet kan innebära grymt stor skillnad, kan bvara skillnad på etta och tvåa i tabellen och en miljon till klubben. Kan vara skillnad på slutspel och ingemansland, och kvalserie och slippa kvalserie.

Så skärpning nu!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar