måndag 2 juli 2012

Gamla idoler

Hittade lite sköna gamla bilder på Facebook. Börjar med två på mina två absoluta favoritmålvakter då jag var en liten knatte och spelade med Djurgårdens 75:or.


Rolf Ridderwall min första och antagligen största favorit! I den utrustningen som jag minns honom mest i. Det var Roffe som fick mig tvinga farsan köra genom halva Tyskland till en liten hockeybutik där jag kunde köpa DR plock och stöt för halva semesterkassan. Det var också Roffes grundställning med väldigt hög plock jag härmade till viss del. Min stora förebild som liten.

Minns än idag glädjen då jag fick en av hans Sher-Wood klubbor. Där hans namn var tryckt. Stort!


Nästa idol blev ju Roffes arvtagare i Djurgården Tommy Söderström!! Blev ju inte sämre av att vi bodde snudd på grannar hemma i Älta! Den gröna Chimoklubban på bilden fick jag av Tommy. Blev ju en favorit och användes bara på matcher! Tommy är en av dom mest ödmjuka människor jag träffat och hade alltid tid att snacka! Många gånger har vi stått och snackat och han ursäktat sig med att han måste åka för träningen börjar om 45 minuter.

Sen kan jag inte låta bli bjuda på en riktigt skön bild på expertkommentator Petter Rönnqvist! Som också var en förebild. Inte lika stor som Roffe och Tommy men han spelade ju med Djurgårdens 73:or och man såg honom rätt ofta. Fick också en plock och en stöt av Petter. Heaton, blåvita. Stort!


Världsklass på en grundställningen ju!! Så grymt sköna gamla bilder och vilka skydd! Benskydden ser ju ut som soffkuddar om man jämför med dagens utrustning! Men vilka gamla idoler!!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar