torsdag 9 augusti 2012

Intervju med Expressens Magnus Nyström

Idag kommer en intervju med en av mina favorit journalister Expressens Magnus Nyström. Magnus blogg på Expressen hittar du här.

Här kommer intervjun.

Varför blev du just hockeyjournalist?

Egentligen kom jag på det redan som tonåring: jag gillade hockey, jag gillade att skriva och jag gillade att resa. Så för mig var hockeyjourrnalist det perfekta jobbet. Men jag har gjort en hel del annat också. Allt från att vara polisreporter på lokaltidningen Folket i Eskilstuna till att kommentera handboll i tv. Och det har varit väldigt kul att prova olika saker. Och dessutom nyttigt.

Vad för bakgrund har du inom hockey?

Jag spelade aldrig orgianiserad hockey, bodde i Torshälla under flera unga år och där fanns inget hockeylag. Men jag spelade fotboll och bandy. Jag har mött Mats Sundin i bandy. Och sen har jag gjort mål i en NHL-arena. I en mediamatch mellan USA och Kanada. Jag gjorde en Ulf Samuelsson och bytte medborghrskap. Jag spelade för USA.

Hur blev du hockey/sportjournalist på Expressen? Utbildning? Tidigare jobb?

Jag värvades till Expressen från Dagens Nyheter, kan man säga. Jag jobbade för DN under sju år, bland annat fyra år i USA, då jag framförallt bevakade NHL.

Hur tycker du att hockeyspelare är jämfört med andra lagidrottare tex fotbollsspelare? Lätta att ha att göra med? Ställer upp på intervjuer?

Hockeyspelare är överlägsna fotbollsspelare när det gäller tillgänglighet för media.

Vilken hockeyspelare är enklast och roligast att intervjua och varför?

Oj, många är bra att snacka med. Några personliga favoriter genom åren: Tomas Holmström, Magnus Arvedson, Peter Popovic, Per Ledin, Ulf Samuelsson, Henrik Lundqvist.. Jag kan rabbla många namn.

Hur många hockeymatcher ser du per säsong? Live? På TV?

Det blir nästan 100 matcher per säsong - live. Hur många jag sedan ser på tv? Har aldrig vågat räkna :)

Tycker du Sverige har bra hockey journalister? Samt vad gör en hockeyjournalist bra?

Ja, absolut. Det som gör en hockeyjournalist bra är kärleken till sporten och berättarglädjen. Det tråkigaste är hejarklacksjournalisterna med brist på självinsikt. Men tack och lov är de få.

Vilket lag i Elitserien har bäst service och upplägg för er journalister och varför?

Många är bra. Linköping och HV är två arenor där man alltid känner sig välkommen. Och de båda klubbarna är de jag spontant vill hylla först. Men jag skulle kunna berömma nästan alla i elitserien.

Vilket lag i Elitserien har sämst service och upplägg för er journalister och varför?

Dålig uppkopplinmg i arenan och tidig stängning gör att Scandinavium inte är någon höjdare.

Vilket/vilka lag tror du överraskar mest i Elitserien i vinter? Positivt och negativt?

Modo kan bli bättre än många tror. Växjö blir inte så bra som många tror.

Vilken spelare överraskar postivt och vilken gör det negativt?

Gustaf Wesslau gör succé i HV. Daniel Larsson kan få det jobbigt i AIK.

Tror du Djurgården klarar ta sig upp nästa säsong?

Ja. Laget borde tillräckligt bra för att klara det.

Vad anser du vara det största fiaskot i VM den uteblivna publiken eller förlusten i kvarten?

Publikfiaskot var värst. Helt oförlåtligt

Elitserien bästa målvakt nästa säsong?

Johan Gustafsson i Luleå blir VM-målvakt.

Vem är världens bästa målvakt i dina ögon?

Henrik Lundqvist, förstås.

Sveriges bästa målvakt genom tiderna?

Efter senaste säsongen är det inget snack: King Henrik

Jag är beredd hålla med Magnus om det mesta han säger, tror kanske inte Daniel Larsson får det svårt i AIK. Dock tror jag ju AIK är sämre i år än förra året så på det sättet kan det ju blir jobbigt för Daniel! Johan Gustafsson som VM målvakt ja absolut men jag tror inte han kommer vara etta. Vi har för många målvakter i NHL för att INGEN ska vilja eller vara tillgänglig för VM.

Tackar Magnus som tog sig tid svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar