onsdag 15 augusti 2012

Intervju med Expressens Mattias Ek

Har ju klarat av en av mina favorit hockeyjournalister Expressens Magnus Nyström följer upp med en till av mina favoriter. Även han jobbar på Expressen och heter Mattias Ek. Här hittar ni hans blogg.

Varför blev du just hockeyjournalist?

Intresset och passionen för hockeyn var det som fick mig att söka mig till journalistiken. Absolut. På mitt första jobb, på Kvällsposten i Malmö, skrev jag en hel del om hockey och Malmö Redhawks i slutet på 90-talet. När jag sedan blev värvad till Expressen i Stockholm 2001 var det som hockeyreporter. Och det var väldigt lätt att tacka ja.

Vad för bakgrund har du inom hockey?

Ingen alls. Hockey spelade jag på skolans utomhusis i Jönköping. Upp till 20-årsåldern spelade jag handboll och fotboll i Hallby. Ett pajat knä, och operation, var väl det som gjorde att jag slutade lira.

Hur blev du hockey/sportjournalist på Expressen? Utbildning? Tidigare jobb?

Jag har fem års universitetsstudier, började i Uppsala, flyttade till Göteborg där jag gick på journalisthögskolan i 2,5 år. Direkt efter det fick jag jobb på Kvällsposten i Malmö, Jag jobbade även som resereporter på Expressen i Malmö innan jag flyttade till Stockholm. Jag jobbade på papperstidningen fram till OS- och VM-guldet 2006. Sedan har jag varit på webben och då både jobbat som allmänreporter och sportreporter. Efter fotbollslandslagets misslyckade VM-kval hösten 2009 har det nästan uteslutande handlat om hockey.

Hur tycker du att hockeyspelare är jämfört med andra lagidrottare tex fotbollsspelare? Lätta att ha att göra med? Ställer upp på intervjuer?

Det beror nog på vilken nivå vi snackar om. I VM-sammanhang kan det var rätt svårt att få surra med ryska NHL-spelare som har en tendens att glömma NHL-engelskan... Att jämföra Tre Kronor och fotbollslandslaget är också att ställa två mediekulturer mot varandra. Hockeyn är allmänt mer öppen. Det senaste VM:et, i Globen, var nog det bästa hittills för oss reportrar eftersom vi fick snacka med lirarna även under matchdagarna. Det var faktiskt mitt tionde VM som pressenjournalist.

Vilken hockeyspelare är enklast och roligast att intervjua och varför?

Härlig fråga! Jag tycker att de spelare som vågar vara ärliga och säga vad de tycker är roligast att intervjua. Färjestads Rickard Wallin är ofta modig även om han kan få skit för den åsikt han har. Ändå är det "bara" hockey. Tycker att Leksands sportchef Tommy Salo både vågar uttrycka sin åsikt och dessutom gå egna vägar med en anrik klubb som väl har flest fans i landet. Jag gillade oerhört mycket att intervjua Stefan Liv för han var både rolig och nördig på ett skönt personligt sätt.

Hur många hockeymatcher ser du per säsong? Live? På TV?

Ingen aning, faktiskt. Det är många det. Fler än jag vågar medge. Kan sitta och smygtitta på en elitseriematch i repris, en match som jag inte kunde se då det var full omgång och fokus på andra matcher... Enligt mitt arbetsschena har jag ett nio-till-fem-jobb och då ser man inte någon match haha. I snitt skulle jag tippa på 1-2 matcher live i veckan under säsong. Och sjukt många på tv.

Tycker du Sverige har bra hockey journalister? Samt vad gör en hockeyjournalist bra?

Ja, det tycker jag. Lokaltidningarna har ofta bra koll på "sina" lag och det är alltid spännande att följa det som skrivs från Luleå, och nu även från Haparanda, och ner till Malmö, Skåne, Blekinge och Småland. Nyfikenhet och engagemang är ett måste för alla journalister. Som hockeyjournalist måste man ha förståelse för det som gör hockeyn så spännande. Självklart kan man såga svaga insatser men det bör göras med viss finess och det är viktigt att skilja på sak och person.

Vilket lag i Elitserien har bäst service och upplägg för er journalister och varför?

Man blir väl omhändertagen på många håll. Det är uppskattat.

Vilket lag i Elitserien har sämst service och upplägg för er journalister och varför?

Som journalist är man löjligt beroende av tekniken och att man snabbt kan få hem sina texter till redaktionen. Om det inte funkar blir man kokt. Det händer sällan så det är fånigt att klaga.

Vilket/vilka lag tror du överraskar mest i Elitserien i vinter? Positivt och negativt?

Jag tror att många blir lite överraskade om Luleå får i gång sitt målskytte... Och den förmågan har Linus Klasen. Kul värvning! Efter det svaga fjolåret har Linköping förhoppningar om en grym revansch. Men jag tvivlar på att det blir så.

Vilken spelare överraskar postivt och vilken gör det negativt?

HV 71 gjorde förmodligen ett riktigt klipp i William Karlsson. Han kan bli årets rookie i elitserien. Sen vet jag inte om Petr Vampola blir så bra som Växjö hoppas. Han var stundtals jättebra i Timrå, men ställde till lite oreda och när han behövdes som mest drog han till Schweiz.

Tror du Djurgården klarar ta sig upp nästa säsong?

Det blir väldigt tufft. Pressen på Djurgården är enorm. Till skillnad från andra lag som kommer från allsvenskan och vill upp så kommer Djurgården att ha högre förväntningar. Det är i alla fall min känsla.

Vad anser du vara det största fiaskot i VM den uteblivna publiken eller förlusten i kvarten?

Publikfiaskot alla gånger. Man får bara inte misslyckas så grovt som Hockeyförbundet gjorde. Pamparna skrämde ju bort folk från Globen.

Elitserien bästa målvakt nästa säsong?

Det undrar nog förbundskapten Pär Mårts också! Med Viktor Fasth borta är platsen som förstemålvakt i Tre Kronor ledig. Jag tror att det kommer stå mellan Luleås Johan Gustafsson, Skellefteås Joacim Eriksson och HV 71:s Gustaf Wesslau. De spelade i landslaget i fjol. Gustafsson får nog chansen att bli etta. Alexander Salák blir bra för Färjestad.

Vem är världens bästa målvakt i dina ögon?

Henrik Lundqvist.

Sveriges bästa målvakt genom tiderna?

Den dag Henrik Lundqvist lägger av så har han nog hunnit spela till sig den positionen.

Sen tackade jag för att han ställde upp, där han visade en skön humor i sina svar!

Stort tack och bra svar! Ovant bli intervjuad istället för att intervjua? :-)

Faktiskt! Kändes lite skruvat, men roligt eftersom det var frågor jag gillade:)

Jag mailar dig då jag publicerat, såg du föresten intervjun med din kollega Nyström idag? :-)

Ja, jag kollade facit innan jag svarade på de svåraste frågorna ;-) Härligt att du hållit hockeyn i gång i sommar när många av oss andra tokar vilat skallarna.

Jag  blev ju lite extra rakryggad då en journalist tyckte jag ställde roliga frågor! :-)

Tackar Mattias som tog sig tid att svara!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar