fredag 1 mars 2013

Intervju med Vita Hästens Patrik Klüft


Idag kommer en intervju med en tränare, en rätt nybliven sådan. Nämligen Vita Hästens Patrik Klüft!

Var hockeytränare ett självklart val då stavhoppskarriären avslutades? Varför just hockey?

Det kan jag väl inte säga. Hockey har dock varit något som legat mig varmt om hjärtat under hela mitt liv. Det var min pappa som släpade med mig till Scandinavium, han själv har haft säsongskort på Frölunda sen början av 70-talet. Jag började väl gå på matcher redan som 4-5 åring och givetvis så blev det några timmar i Wallenstamshallen också. Jag gjorde ett skolarbete 1989 ihop med en klasskompis på Conny Evensson efter att Frölunda tagit klivet upp i Elitserien. Mamma hjälpte mormor med kiosk jobb i Frölundaborg och givetvis så hängde jag på, där spelade Bäcken sina matcher, det var Magnus Cup etc.

Sen att det blev just hockey efter stavhoppandet var mycket slumpens skördar, frun nämner vid en frukost där hemma typ något liknande som att - Du som gillar hockey så mycket, skulle inte hockeytränare en häftig utmaning? Det blev lite som ett klick för mig då. Lite senare frågade Mats Johansson nuvarande klubbchefen i Karlskrona HK mig som då var lagledare för Karlskrona HK:s u12 lag om jag skulle vara intresserad av att vara med och hjälpa till lite i de laget och på den vägen är det. Under mina dryga 5 år i Karlskrona så har även Tobbe Karlsson betytt väldigt mycket för min utveckling.

Tror du att du har fördelar av att ha pysslat med en "enmansidrott" mot lagidrott då du ska bli/blivit tränare?

Jag har en bakgrund inom handboll som jag höll på med i många år och som jag gillade väldigt mycket. När det gäller friidrotten så har jag aldrig under min 19-åriga karriär tränat i någonting annat än i en grupp, en grupp som alltid har pushat varandra stenhårt men också varit konkurrenter. Allt handlar om vad du gör med det du har som individ.

Tror du att du på grund av att ha tävlat i världseliten i stavhopp och tränat på samma nivå kräver mer av dina spelare än en "vanlig" tränare gör?

Det vet jag faktiskt inte.

Håller du i fysen för laget? Om har du kört en annorlunda fys mot vad dom var vana vid?
I somras körde jag frysen med laget. Den sommaren vi hade så la vi bara en bra grund, en grund vi ska vidare utveckla utifrån individens status.

Vilka fördelar respektive nackdelar tror du att du har som hockeytränare med bakgrund i en annan sport?

Största nackdelen jag personligen tycker är att inte naturligt ha situations känslan ute på banan men det försöker jag på olika vis att utsätta mig för. Fördelen är som för många andra fd elitidrottare är att jag vet just vad som krävs för att lyckas bli elitidrottare. Passion, engagemang och nyfikenhet är mina grundstenar nu som då jag själv höll på.

Vilken sorts hockey förspråkar du?

Ett spel med fart där både spelet med och utan puck ska vara noggrant och engagerat.

Vad har hockeyspelare att lära sig av friidrottare som du kan ta med i ditt ledarskap?

Att individens insats i allra högsta grad bidrar till lagets slutresultat. Noggrannhet generellt är en annan sak jag upplever kan bli bättre.

Du som kommit utifrån och in i hockeyfamiljen. Vad för saker har du reagerat över och vill förändra?

Först och främst är jag väldigt tacksam över hur jag mottagits från etablissemanget. Att se sin satsning på sin idrott som en livsstil är något jag reflekterat lite över som kan bli bättre även om jag självklart sett många väldigt seriöst satsande idrottare också.

Att få in en kille som Jonathan Ericsson för några matcher och träningar i ett Div 1 lag. Vad bettydde det för laget och dina spelare tror du?

Att Jonte var med under försäsongen var kul, han känner sen innan flera spelare i laget och är varje år med under en period innan han drar över till Detroit. Jonte är en otroligt seriös idrottare, extremt noggrann och medveten om vad som krävs. Han delar hela tiden med sin av tips och tankar vilket uppskattas av laget.

Vad har du för mål med din tränarkarriär?

Det är precis som för spelarna, att utvecklas och ta sig framåt.

Jag tror det är bra för hockeyn få in tränare och ledare från andra idrotter eller som inte spelat själva. Som kan se saker på nytt sätt, ha nya idéer. Självklart måste man ha hockeykunskar, men jag tror som sagt det är bra få in kunskaper från andra idrotter.

En sak Patrik benämer lite kort, är ju individens förståelse för att även individens prestation är viktig för resultatet. Att i ett lag måste alla på isen prestera på topp för att laget ska uppnå bra resultat. Där är ju vi målvakter vana, vi vet vi måste prestera på topp alla matcher alla minuter vi spelar. Vilket dock är lika viktigt för alla dom utespelare som spelar matchen också!

Tackar Patrik som tog sig tid att svara på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar