lördag 10 augusti 2013

Intressant snack med Magnus på BlueCrease

Jag hade ett väldigt roligt och intressant samtal med Magnus Olsson på BlueCrease Goaltending här om dagen.

Vi pratade lite om målvaktscamper, träning, kost och mentalträning.

Men det vi fastnade lite kring var. Vet våra målvakter vad som krävs?

Ja man måste träna mycket! Men vad innebär träna mycket? Har killarna koll på det?

Är det fyra pass i veckan eller två om dagen? Är det lika mycket fysträning som isträning? Hur mycket fys ska jag köra under säsong? Ska jag köra samma fys under säsong som då det är försäsong?  Hur ska jag träna? För det räcker ju inte bara träna mycket utan också på rätt saker!

Vad är träna mycket? Hur tränar jag rätt?

Ja du måste äta rätt och mycket! Vad innebär att äta rätt och mycket?

Hur mycket mat ska jag äta? Vad ska jag äta? Hur mycket kolhydrater? Hur mycket protein? Hur ofta? Vad ska jag undvika vad ska jag få extra av? Vad innehåller kolhydrater och vad innehåller protein? Kan jag ta en pizza med kompisarna? Är ris bättre än potatis? Ska det ätas på samma sätt på försäsong som under säsong?

Hur äter jag rätt och tillräckligt?

Vet killarna hur mycket mat man ska äta. Inte bara en portion så jag blir mätt kanske? Utan om jag är 183 och väger 80 kilo. Hur mycket bör jag få i mig när jag tränar två två ispass och ett fyspass om dagen på försäsongen?

Helt enkelt vet killarna vad som krävs för att bli så bra du kan. För att ge dig själv dom absolut bästa förutsättningarna för att få ut max av dig själv?

Ni juniorer och sistaårs pojkspelare svara gärna på dessa frågor här eller på Facebook! Vore väldigt intressant att se hur mycket kunskap som finns och vilken hjälp ni kan få?

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Tror inte det viktigaste är att träna mycket utan att träna bra! Göra allt noggrant på isen och vara eftertänksam. Inte bara släppa allt utanför isen utan fortsätta tänka på allt gällande sitt spel även då. Gör man allt detta på ett bra sätt tror jag inte det spelar så stor roll om man bara tränar 4 pass om veckan istället för 6-7.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är det så. men för att sätta en rörelse eller parad sägs det ju att du behöver göra den 10000 ggr. Det går ju fortare om du tränar 7 pass/vecka än 4.

      Men självklart måste du träna med kvalité annars kan du ju nästan strunta i det...

      Radera