måndag 28 januari 2019

Målvaktsträning för små målvakter

En fråga jag får då och då, är när ska man börja med målvaktsträning. Vid vilken ålder, och vad ska man träna då?

Jag tycker själv det är en knepig fråga och har ställt den själv.

Men jag tycker att man kan börja med målvaktsträning tidigt, säg vid 8-9 års åldern. Dock tycker jag spelarna ska vänta med att bli bara målvakter. Jag tycker det är bra spela och träna ute, för att få mer träning på skridskorna och lära sig spelet och börja utveckla ett spelsinne.

Jag själv kör lite målvaktsträning i min sons P09 lag. Där målvakterna också har tillgång till föreningens målvaktsträning en gång i veckan. Vi har en målvakt som bestämt att han vill vara målvakt, men som ändå tränar ute minst ett pass i veckan. Min egen son vill bli målvakt, men står får bara stå i mål på ett pass i veckan, för mig. Då jag vill han ska utveckla sin skridskoåkning mer.

När jag är med på deras pass är fokus mycket på rörlighet i olika skridskoövningar, att rädda pucken aktivt med händer för att träna blicken. Sen har jag tre saker jag vi jobbar med, stå upp så länge det går, läs skotten. Kom ut ur målet, hamna inte på mållinjen. När du går ned i butterfly, stå på knä och bli inte baktung. Det är tre saker jag tjatar på dom hela tiden, för att få in i det undermedvetna. :)

Så jag tycker absolut man kan och ska köra målvaktsträning tidigt. Men med fokus på skridskoåkning, läsa skotten och inte hamna i butterfly direkt, blicken, lära sig komma ut en bit ur målet.

Lär målvakterna ha en bekväm grundställning. Kom med små tips om aktiva handskar. Påpeka att man inte har benskydden som ett "hängstöd" för armbågarna. Små tips som skapar bra vanor, och inte ovanor som kan vara svåra att bli av med.

Jag tycker inte man ska börja nöta sms, eller träna för mycket på isen. Detta för att uppmuntra att jobba på fötter så mycket dom kan. Lär dom förflytta sig stående innan vi går in på förflyttningar i butterfly.

Sen, är det ju självklart individuellt. Hur tidig är man i utvecklingen, hur bra på skridskorna, hur länge har du spelat hockey. Samt, hur gärna man vill spela på bästa positionen och envis man är ;)

Theos första träning som målvakt


Vad tycker ni andra målvaktstränare?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar