tisdag 25 maj 2021

Intervju med Colorado Avalanche Adam Werner

Du gör tredje säsongen i NHL, har två NHL-matcher spelade. Var det en självklarhet att stanna i Colorado denna säsong? Eller har det funnits tankar på att vända hem?

I början av första säsongen var det en tuff omställning till livet här borta. Egentligen inte hockeymässigt utan det va mer livet runt om hockeyn. Allt är så annorlunda mot Sverige, du hade ingen aning om hur saker funkade när du skulle skaffa lägenhet, bil mm. Även fast jag har en grymt bra agentur som hjälper mig med allt sånt, så är det ändå du själv som behöver ta tag i det och lista ut lite hur det går till just där du är. Så det va en stor omställning. Men efter säsongen så fanns det inga tankar på det. Jag hade en bra första säsong och va bara laddad för nästa.

Denna säsong är ju väldigt speciell och om jag förstått rätt är du med i Colorados Taxi Squad. Vad innebär det rent praktiskt, och hockeymässigt för dig? Hur mycket tränar du? Med vilken trupp? Hur och var bor du? 

Ja jag har varit på taxi squad största delen av tiden, bortsett från nu dom sista veckorna i AHL. Du är ju mittemellan NHL och AHL egentligen. På matchdagar kör jag en timme is på morgonen innan laget har värmning, sen är jag även med på värmning och avlastar den som ska stå. 

Och det kan bli allt ifrån att du är i målet hela värmning till att du bara tar skott efter värmning, allt beroende på hur mycket den som ska starta vill köra. Sen på kvällen under matchen så kör vi ett bra fyspass med alla som inte spelar. 

Träningsdagarna mellan matcherna är nästan alltid frivilligt att gå på is, då det är match varannan dag nästan hela tiden. Så då blir det lite mv-träning och sen ett pass med dom som väljer att gå på is. När jag är på taxi squad så bor jag på hotellet och när jag är i AHL så bor jag i ett hus med 2st i laget.

Denna säsong är ju väldigt speciell och ni spelare är som jag läst mig till rätt isolerade. Är det svårare komma in i gruppen, och blir det lätt lite ensamt? Hur får du dagarna att gå? 

Ja vi ska helst inte göra så mycket utanför isen. Dagar blir lätt lite sega men man får försöka få dom att gå. Vi försöker hitta på saker som vi får göra när vi har möjlighet. Annars blir det en del playstation och serier. 


 

Får du ha något socialt umgänge utanför isen? 

Det blir mest att man är med grabbarna i laget. Speciellt den här säsongen när man inte får göra så mycket runt om. 

Hur nära känner du själv du är att bli mer ordinarie i Colorado eller NHL? Hur mycket feedback får du som målvakt på hur du ligger till och hur lagledningen ser på din status i laget? 

Jag känner att jag kommer närmare hela tiden, sen om det är om 1,2 eller 3 år är svårt att säga. Det gäller att ta det dag för dag och ta chansen när den kommer. Men jag känner att jag haft ett riktigt bra år med dom matcherna jag fått spela här i slutet. Du får lite feedback då och då, men inte överdrivet mycket.

Hur gör du för att hålla motivationen och glädjen till hockeyn vid liv, nu när du spelar mindre och kanske inte ens vet när och om du får spela? 

Det är alltid en utmaning. I början när jag inte spelade något alls så försökte jag bara se träningarna som mina matcher. Man vill alltid va den som spelar, när jag inte får det så gäller det att omvandla besvikelsen och frustrationen till energi att va ännu bättre.  

Jobbar du ihop med någon mentalcoach? Skiljer sig sättet ni jobbar då det går bra, du får spela och levererar mot nu när det är mer osäkert? 

Nej det gör jag inte. Rätt eller fel, ingen aning. Tror det är väldigt individuellt. Jag känner att jag har så många bra personer runt mig som känner mig så bra både i hockeysituationer och annat. Som jag pratar med och kan ta hjälp av både när det går bra eller lite sämre.  

Vad skulle du vilja ge för tips till unga målvakter som kanske inte får spela så många matcher dom vill. Kanske är en bit utanför matchtruppen? 

Som jag sa här innan. Försöka omvandla besvikelsen/frustrationen till energi och motivation till att jobba ännu hårdare. Både mitt första år i allsvenskan och SHL började med att jag inte fick chansen att spela någon av dom 6-10 första matcherna. Men fortsätter man bara jobba på, även fast det kanske känns meningslöst där och då, så kommer du inte ångra det när du får chansen. Och sen ha kul! Kanske hitta på något roligt på mv-träningen som bryter av från allt tekniskt, bara hitta glädje och energi. 

Hur fungerar NHL-livet som målvakt? Köper du egen utrustning? Har du fritt val bland märken? Kan du få sponsring av märken eller finns det restriktioner? 

Klubben står för allt. Vi har fritt val av märken. Du kan mixa hur du vill, helt upp till dig. Jag själv spelade med ccm förra säsongen, men gick över till bauer till i år och har kontrakt med dom. 

Vem är den bästa spelaren du spelat med och vem är den bästa du spelat mot? 

Den bästa jag spelat mot är McDavid och med så är det Mackinnon. 

 

Ett stort tack till Adam som tog sig tid att svara på mina frågor

Vi hörs! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar