onsdag 5 maj 2021

Intervju med Buffalo Sabres Linus Ullmark

Jag tycker du har fått ditt definitiva genombrott i NHL den här säsongen, håller du med om det och vad tycker och tror du att det beror på?

Svårt för en själv att säga om det är ett genombrott eller inte. Själv försöker jag bara njuta av vardagen och inte ta för givet vad som gjort att jag tagit mig dit jag är idag.  

Jag kan inte säga att du tagit den långa vägen till NHL, men du har fått kämpa lite för att bli ordinarie. Var det tuffare än du förväntat dig att bli ordinarie i Buffalo?

Både och. Mitt yngre jag tyckte det men när jag tänker tillbaka på den väg jag tagit så är jag väldigt tacksam över att jag inte stressade upp mig när jag inte lyckades ta en av de två platserna första, andra eller tredje året här borta.

Vad om något har du fått ändra i ditt sätt att spela från det att du var i Modo i SHL till att du nu är ordinarie och i Buffalo?

Hmm. Väldigt svårt för mig att säga faktiskt då det är väldigt flytande och svårt att sätta ord på exakt vad jag har gjort. I grund och botten har jag blivit bättre på alla sätt och vis, mentalt, fysiskt, tekniskt osv. Finns ingen välbevarad hemlighet om vad man måste träna på för att bli NHL målvakt då det är ett sådant komplext jobb.

Hur har det varit att spela slutet av förra säsongen och den här? Utan publik och att ni måste leva mer isolerat än ni brukar?

Isoleringen har väl varit den mest jobbiga delen då jag är en väldigt extrovert person och får mycket energi ifrån att träffa mycket människor. Publiken tänker man inte på efter ett par matcher då man vänjer sig vid att det är det nya normala.

Har du förändrats något som målvakt och idrottsman av att bli pappa?

Det har jag verkligen. Känner mig framförallt mer vuxen och säker på det jag gör samt kan koppla av mer på sidan av isen då jag spenderar den tiden med familjen.

Hur fungerar jobbet med er målvaktstränare? Hur ofta jobbar ni, och är det på liknande sätt som här hemma? 

Kommunikation och ärlighet är och har alltid varit A och O för mig. När man spelar så ofta som vi gör handlar det mer om att skapa en bra känsla inom dig som du försöker ta fram och använda varje match och träning.

Vad är dom största skillnaderna på att spela i NHL mot SHL för dig som målvakt?

Kvaliteten. På allt. Spelare, system, skott, passningar you name it.

 


 

Hur motiverar du dig att fortsätta kämpa, träna på och hålla humöret upp då det är klart att ni inte kan nå slutspel? Hur motiverar du dig i motgång?

Detta är en fråga som du kan sätta in livet istället som exempel. Det jag gör varje dag är att hela tiden bygga ”mitt hus” Allt jag gör kommer i slutändan hjälpa mig eller stjälpa mig i det jag tar mig an nästa dag och dagen efter det. Bara för att vi inte tar oss till slutspel betyder inte att säsongen är över. Så länge det är matcher kvar att spela så finns det matcher kvar att Vinna. 

Vilka målvakter kan du se upp till, eller gillar att titta på och få inspiration från? Varför (om det går att förklara)?

Målvakter som aldrig ger upp en puck. De som fightas tills dess att pucken passerar mållinjen. 

Under en säsong, hur mycket utrustning gör du av med? Kör du samma av allt hela säsongen eller byts något ut?

2-3 par benskydd, 2-3 masker, 6-8 par handskar. 1-2 par skridskor. Klubbor vill jag inte ens försöka räkna på. Blivit mycket på senare år då jag bytte till Bauer för två år sedan och har ändrat och mixtrar väldigt mycket med mina skydd.

Vad för utrustning använder du?

Bauer Hyperlight är väl det som står på mina grejor men det är mer PM än Hyperlight.

Hur känner du inför att spela om du får frågan att vara med i VM?  

Alltid roligt och en ära om jag skulle bli tillfrågad.  

Idol som liten? Dominik Hasek och Patrick Roy

Har du någon talang som inte så många vet om? Ser mig själv som en rätt okej Bridgespelare.

Intressen utanför hockeyn? Datorspel (Dota2 o CS) golf och padel.

Roligaste medspelaren? Jonas Ahnelöv

Slarvigaste medspelaren? Gustav Possler

Vem är den bästa spelare du spelat med? Ryan O’Reilly

Vem är den bästa spelaren du spelat mot? Conor McDavid

Bäst/svårast skott i NHL? Auston Matthews

Jag tackar Linus som tog sig tid att svara på alla mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar