lördag 20 november 2010

Rolf Ridderwll vs Jonas Gustavsson

Målvaktsspelet har ju förändrats en del sen mina egna glansdagar!

Jag slutade ju med hockeyn som 16 åring i Djurgårdens B-Juniorer, 1991. Så det har hänt en del får vi lov att säga! Utrustningen ser annorlunda ut, stilen är annorlunda. Så när jag började som målvaktstränare var jag ju tvungen att lära om. Jag hade ju två grymt bra "lärare" i Stefan Ladhe och Thomas Magnusson.

Nu sex säsonger senare så sitter den "nya" stilen bättre, och jag tycker det är grymt spännande att se och för mig jämföra med hur det var på min tid. Dock har jag inte så mycket för att prata med mina adepter om det, dom var ju i vissa fall inte ens födda då jag slutade...



Min första och största idol Rolf Ridderwall.
Som ni ser skydden ser lite annorlunda ut, och dom är lite mindre än morderna skydd.



Jonas Gustavsson, en av våra bästa målvakter idag.
Jonas är 11 cm längre än Roffe.

Men visst täcker han lite mer. Jag vet bilderna inte är helt hundra, men det är svårt hitta bilder på gamla målvakter innan digitalkamerans intåg...

Ni ser ju på bilderna här över, rätt stor skillnad på det mesta. Grundställning, skydd, storlek på målvakterna. På min tid var det ofta man hörde ledare skrika till målvakterna: STÅ UPP! Det är inte lika vanligt idag... Men då gick man ner på isen och det blev retur satt man oftast på rumpan och var bortspelad.

Så som ni förstår och som jag sa, det va en del att lära när jag körde igång med målvaktstränandet.

Ni unga målvakter idag har ju aldrig gjort en "tretjak parad" tex. Det va A och O, back in the days! Avslutar med en bild på en annan av mina stora idoler Grant Fuhr som gör en tretjak parad.



Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Givande kommentar Arvid. Både mogen och analyserande!

    Starkt jobbat Arvid!

    SvaraRadera
  2. Jonas Eriksson3 juli 2012 kl. 12:11

    Upplärd med gamla stilen men omskolad runt 12-13 års åldern om ja inte minns fel =) Bra skrivet alltid intressant att följa dig =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vet du vad jag pratar om, och har upplevt tretjaks och slides. :-D Tack!

      Radera