måndag 20 december 2010

Jag som målvaktstränare är inte facit

Vi målvaktstränare är riktigt bra att ha!

Vi är bra som bollplank, som hjälp med teknik, komma med tips och råd. Men vi är inga facit! Vi sitter inte inne med den absoluta sanningen! Vi kan säga hur vi tycker ni ska/kan göra i olika situationer. Vi kan hjälpa er med tekniken och finslipa förflyttningar och ställningar/parader.

Men ni måste själva ha ideer och tankar. Ni måste själva hitta den stil som är bäst för er!

Det är jätte viktigt! Att ni inte enbart lyssnar på oss målvaktstränare och tror att ni i alla lägen måste göra som vi säger annars gör ni fel! Om det finkar för dig och du räddar pucken och är bra med på andra läget, då kanske du inte behöver ändra dig även om jag kommer med ett tips eller råd.

Däremot tycker jag du ska kunna förklara varför du står med plocken högt, eller bakofram om du gör det. Samt att du är mottaglig för tips och råd.

För mycket av det vi säger är ju bra saker, vi ser saker du gör som du kanske inte tänker på och som du själv inte kan se. Från små detaljer till större saker. Det vi säger är alltid bra saker men det kanske ändå inte passar dig, du kanske har en tanke bakom din stil. Dela då med dig av den, så kan vi jobba vidare därifrån.

Jag vet att jag inte är facit, att det finns saker ni kan och vet minst lika bra och ibland bättre. Precis som ni lär er av mig lär jag mig av er! Det är så det måste vara, då har vi den bästa målvaktsträningen! För det är inte mitt jobb att ändra din stil får dig att spela på mitt sätt. Mitt jobb är att förfina din stil och få dig att bli så bra som möjligt med den.

Så tycker du din målvaktstränare har fel eller det han säger inte passar dig, ta diskussionen. kanske visar det sig ha ändå hade en bra idé, eller så hade du den bästa idén och ni kan jobba vidare på den!

Låter det vettigt?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar