fredag 21 januari 2011

Intervju med Joacim Eriksson

Idag tänkte jag bjuda på en liten intervju med Skelefteå målvakten Joacim Ericsson.

Håll till godo!

Upplever du att det är skillnad för dig som målvakt på spel i allsvenskan och elitserien?

Jag tycker största skillnaden är att allt är lite smartare i elitserien och dom skuter mer i rätt lägen.

Hur är det att spela ihop med Andreas Hadelöv, känner du att du kan lära dig mycket av honom?

Jag tycker det går jätte bra att spela med honom. Ja vi pratar igenom många situationer och ja har fått mycket tips.

Hur mycket och hur ofta jobbar du och Hadelöv med eran målvaktstränare?

Vi jobbar lite varje dag och det tycker jag funkar bra.

Vem är mest nogrann och fixar med mest sin utrustning i Skelefteå?

Jadu det var en svår fråga. Det är inte någon som är så noga.

Har du några rutiner du alltid följer inför och under matcherna?

Nej det har jag väl inte. Är noga med att värma upp bra.

Hur många uppsättningar har du av dina olika skydd? Hur många av skydden sliter du ut per säsong?

Tre plokar, tre stötar, två par skridskor och ett par av resten.

Vilken av spelarna i elitserien anser du vara bästa skytten?

Det kanske är laine i hv.

Vem är sveriges bästa målvakt, samt vem är världens bästa målvakt?

Henrik Lundqvist. Lundqvist det med.

Det jag tycker är intressant och bra är främst två saker, att han och Hadelöv verkar ha en bra stämning och bra sammarbete. Att ta in tips och lyssna på någon som Hadelöv tror jag betyder grymt mycket för Joacim. Hadelöv har spelat på elitnivå länge och vet ju vad som krävs och han har det som krävs. Mycket smart att suga åt sig allt han kan!

Sen att han inte har något speciellt för sig innan matcher utan "bara" att han är nogrann med uppvärmingen! Jag tycker det är bra, för det är något han kan påverka varje gång. Han är inte beroende av yttre omständigheter eller av att ha med sig sina turkallsonger eller vad det nu kan vara.

Så Laine i HV71 är en av elitseriens bästa skyttar, det var ett oväntat svar för mig i alla fall. Laine är för mig mest en snabb spelare. Snudd på för snabb för att själv hinna med.

Tackar Joacim som tog sig tid att svara på mina frågor!


Foto: Viktoria Sjölund
http://viktoriasjolund.blogg.se/






















Vi hörs

4 kommentarer:

  1. Mycket bra intervju.
    Som Hvfan ser jag också Laine som en sniper light efter thörna och Vouti=)

    SvaraRadera
  2. Tack Adam!

    Jo jag hade inte så bra koll på Laine, mer att han åker igenom men är för snabb för sig själv och tappar pucken... :-)

    SvaraRadera