söndag 16 januari 2011

Intervju med Stefan Liv

När jag för en tid sedan var och morsade på Ladhe på en camp i Tumba. Bor ju i Tumba och åkte ner till ishuset efter jobbet för att morsa på kollegorna på SHI.

I vilket fall så berättade Ladhe att Stefan Liv berättat för honom på en landslagssamling att han läst min blogg och tyckte den var intressant. Kändes ju grymt kul för mig! Vet nu att både Enroth och Liv varit inne och läst och det är ju roligt. Är man som jag lite lätt kändiskåt så blir man som jag lite extra till sig då kändisar är inne och läser. Att sen två landslagsmålvakter tycker min blogg är rolig att läsa är ju också roligt.

Fast när jag tänker efter är det ju roligt att folk över huvud taget tar sig tid att läsa och ibland kommentera det jag skriver! Roligt när det blir lite diskussion här inne, det lyfter ju kvaliten på bloggen och den blir ännu bättre för er som läser!

Men, till saken. Där nere på parkeringen till Tumba ishall tänkte jag chansa att maila Stefan Liv och se om han ville svara på några frågor, blev glad idag då jag fick svar av Stefan!

Här kommer en liten intervju med Stefan Liv:

Jag tycker du utvecklat ditt spel, från att tidigare i kärriären spela mycket på känsla och göra olika räddningar vid samma typ av läge, till att spela mer "kontrollerat" och ha ett mer konsikvent grundspel. Håller du med mig och är det något du medvetet tränat dig till?

Jag håller absolut med,tycker själv jag är en betydligt mer teknisk mv idag än för tex 4 år sedan. Ja försökte hitta en stabilare grund 07 när ja kom hem från usa. mycket för att få bort ojämnheten i mitt spel och har fått jobba riktigt hårt med att hitta rätt, en bit kvar men ja känner att ja utvecklas fortfarande vilket oxå gör det extra kul.

Samtidigt tycker jag du är en grymt bra förebild för hur man kan blanda den gamla målvaktsstilen med den nya. Att spela konsikvent täcka/blocka men också kunna "rädda" puckar.

Jag tycker också att du med hjälp av ett mer konsikvent spel har fått en högre lägsta nivå och spelar mer samlat och inte behöver agera i ytterlägen och tokrädda lika mycket. Håller du med mig?  Att du har ett tryggare grundspel?

Ja som ja skrev ovan så känner ja mig betydligt tryggare i och med att ja idag har en plan för spelet, var längesedan ja behövde göra en tv räddning och det känns skönt:)

Jag kan känna att du inte riktigt fått det erkännande du ska ha som målvakt i Sverige, att det är för mycket snack om tur... Hur känner du själv i den frågan?

Ja försöker inte bry mig så mycket om vad andra tycker, viktigast för mig är att vara respekterad i  laget ja spelar och det tycker ja alltid varit . Vad media tycker är så varierande att det bara är frustrerande och hitta ngn glädje i det.

Vad tycker du om att per Mårts infört en stående målvaktstränare i Stefan Ladhe i landslaget som följer med på alla samlingar?

Det är det absolut bästa som kunde hända. Väldigt viktigt även om det bara är en kort turnering att få feeback och bra träning. Veckorna känns mer utvecklande nu.

Vad tycker du det är för fördelar med att ha med en målvaktstränare? Finns några nackdelar?

Fördelarna är att du alltid har ett bollplank som ser ditt spel från en annan vinkel. Är du själv kan det va svårt och upptäcka de små felen och bara focusera på fel grejer. Mv spelet ser ja som en egen sport och det känns därför naturligt att du har din egen tränare. Nackdelen kan väl egentligen bara va om man inte kommer överens.

Har du någon målvaktstränare i ditt ryska klubblag? Skiljer sig den ryska målvaktsträningen och synen på målvakter från den svenska som du märkt?

<Ja vi har en heltidsanställd mv-tränare här. >En gammal målis han är bra och väldigt lätt att ha och göra med. Har varit väldig positivt överaskad till att vi har så mycke speciell mv träning här. Vi har alltid special anpassad fys med snabba fötter ,kordination, bål styrka och rörlighet när övriga laget kör ren styrka. Plus att vi varje dag innan träningen kör mellan 20-30 min på isen

Finns NHL med i dina tankar fortfarande eller är det ett avslutat kapitell?

Japp det finns med men om det blir ngt återstår och se...

Jag har ju hört med lite äldre målvakter eller före detta målvakter vad deras tankar om att man behövde mer "känsla" och talang för att bli en riktigt bra målvakt förr i tiden mot hur det är idag då mycket går ut på att göra likadant och mer vara i vägen än at rädda. hur tänker du i den frågan?

Ja håller med till viss del, men hade man vetat då vad man vet nu så hade de ju spelat som alla gör nu ändå..

9. Hur ser din topp tre lista över bästa målvakter i elitserien ut?

1. daniel larsson 2. andreas hadelöv 3. alexander salak
Här har jag mailat Stefan och frågat om det bara fanns två på hans topp tre. :-)
Så fick svar av Stefan så jag kunde kompletera hans topp tre i elitserien.

Jag blir lika glad varje gång en spelare svarar på mina mail, det gör det extra roligt för mig skriva bloggen då jag kan få svar på lite av mina egna frågor och bjuda på lite intressanta intervjuer! Måste ju säga att min syn på hockeyspelare som ödmjuka har bevisats för mig med alla dom svar jag fått. Jag är ju ändå ingen journalist eller något där klubben kräver att jag ska svara.

Andades ju ut lite då Stefan höll med mig om dom två första frågorna. Hade ju blivit lite platt fall för mig annars. Jag tycker verkligen Stefan utvecklats och blivit en mer säker målvakt med en mycket högre lägsta nivå. Kul att se Stefan hela tiden strävar efter att bli bättre. Den dagen man slutar med det, kommer det gå snabbt utför. När man är nöjd och inte har drivkraften att bli bättre och prova nya knep för att komma dit.

Sen ser vi ju också att Stefan Liv som jag och dom tycker det är självklart och bra att ha med en målvaktstränare på landslagssamlingar. Jag tror nog det bara är Bengt-Åke Gustavsson som inte tycker det är bra, och hade något emot det.

Tackar Stefan att han tog sig tid och svara på mina frågor!

Vi hörs

3 kommentarer:

  1. Härlig läsning. Visste du att Grabben min, Lillpucken, höll på HV och hade Stefan Liv som Stor idol när han var mindre. Helt enkelt beroende på att han hade en gul permobil och HV hade ett tag gula dräkter.

    En kille här på lekterapin fixade en signerad idolbild av Stefan som finns kvar än idag...

    Marcus som han heter är idag snart 13 och jag brukar säga att han mår bättre nu. Han bloggade ett tag men har väl lagt av kan man säga.

    Den här är kul...; http://mackep.wordpress.com/2008/08/31/marcus-puckleverantor/

    Kör så det ryker, läser allt...

    SvaraRadera
  2. Har läst Marcus blogg, det var befriande att läsa. Någon som skriver av kärleken till sporten och på ett sätt som vi andra inte kan.

    En härlig blogg, och som det verkar en härlig kille!! :-)

    SvaraRadera