lördag 26 november 2011

Dags för Tre Kronor igen

Snart dags för nästa Tre Kronor trupp att tas ut, 15-18/12 ska det spelas hockey i Moskva. En turnering där i alla fall förr i tiden skadorna var lite extra jobbiga och många. Några december dagar i Moskva lockade tydligen inte så mycket.

Vilka målvakter vill då jag se i truppen?

Jag tycker det är svårt, det är många svenska målvakter som spelar väldigt bra just nu. Joacim Eriksson i Skelefteå, Christopher Nihlstorp i Färjestad, Viktor Fasth i AIK, Gustaf Wesslau i Djurgården, Johan Gustafsson i Luleå tex.

Wesslau fick och tog väl inte riktigt chansen senast i Finland. Så jag tror inte Wesslan kommer med i denna trupp.

Fasth tycker jag är given sju dagar i veckan även om han har det lite tyngre i AIK den här säsongen och säkerligen skulle behöva vila.

Nihlstorp har ju fortsatt sitt fina spel från slutspelet förra säsongen. Han ska absolut ha chansen den här säsongen. Utan Torpets storspel hade nog Färjestads start på säsongen varit än tyngre.

Nej mina val är Jocke Eriksson Skelefteå och Johan Gustafsson Luleå. Jocke har varit riktigt bra och är väl på väg att spela till sig förstaspaden i Skelefteå. Johan gjorde det grymt bra mot Finland sist och har varot bra i Luleå. Två unga målvakter som jag gärna skulle vilja se i Tre Kronor i December.

Det som talar emot Gustafsson är väl att han ligger väldigt bra till fär en plats i JVM truppen och då kanske behöver vila eller spela med JVM laget istället.

Så kanske bättre med Eriksson och Nihlstorp då?!

Vilka vill du se?

Vi hörs!

6 kommentarer:

  1. Glöm inte honken, han har varit bra

    SvaraRadera
  2. Det har han verkligen varit!
    Men jag skulle vilja se lite "nya" målvakter få prova på. Men absolut har han varit riktigt bra!

    Det var ju inte för inte jag rankade Brynäs målvakter högt inför säsongen.

    SvaraRadera
  3. Wesslau om någon förtjänar vila, spelat mest av alla i serien och dessutom Karjala. Bör därför inte komma med. Säga att han inte tog chansen är inte helt rättvist för han fick inte mycket hjälp. Laget spelade riktigt dåligt första matchen och Nedveds skott går in där i krysset. Alla målisar släpper puckar över axeln. Bättre breifing för debutanter av motståndarna från tränarna kan avhjälpa en del. Som jmfr Gustavsson och Markström blev inte sågade efter 5 insläppta i debutmatcherna.

    Anser Mårts ska prova nya målvakter på de här turneringarna, så jag håller med i förslaget Nihlstorp och Eriksson.

    SvaraRadera
  4. Nej jag tycker inte Wesslau var dålig, men jag tycker inte heller han riktigt tog chansen och visade. Som han själv sa det går lite fortare och dom skjuter lite bättre på den nivån.

    Han får säkert fler chanser men jag ser honom inte som en VM målvakt just nu.

    Håller med dig i att Wesslau behöver vila. Han har mycket ansvar på sina axlar och spelar som du säger väldigt mycket.

    SvaraRadera
  5. Jag som SAIK supporter så stör det mig att du stavar Skellefteå med ett l (skelefteå) det blir fel, hoppas att du skriver rätt i fortsättningen.
    M SAIKAREN

    SvaraRadera
  6. he he he *generat*

    Det gör du rätt i, pinsamt av mig! Ska bli bättring!

    SvaraRadera