måndag 21 november 2011

En avhyvling och lite tips till tränare

Var inne på det här med tränare i mitt förra inlägg.

När jag är ute i föreningar så får jag så ofta höra tränare säga. Jag kan inget om målvakter, jag kan inget om målvaktsspel. Sen går dom hem från ishallen...??? Då står jag där och ska köra målvaktsträning. Hallå? Häng med på passet då. Fråga så mycket du vill. Det är ytterst ovanligt kan jag säga.

Nu sist ute i Älta var det en ledare som kom fram innan passet och fråga om han fick vara med och lyssna för att lära sig och kunna snacka med sina killar och få till bättre övningar. Sånt gör mig glad!

Jag köper ju verkligen inte snacket om jag vet inget om det, jag kan inte, jag har aldrig stått i mål. Men hur svårt är det skaffa sig lite kunskap då? Vad med på målvaktsträningarna, prata med målvaktstränaren. Alla målvaktstränare jag träffat pratar mer än gärna om målvakter och delar mer än gärna med sig av sin kunskap. Gå förbundets kurser. Eller prata med dina målvakter.

Även det har jag förstått både av egna erfarenheter och andras ord inte är så vanligt. Att tränaren inte kan något om målvaktsspel verkar innebära att man inte pratar med honom alls. Mer än att säga vem av dom som ska stå i matchen. Ett annat ställe där målvakterna sällan får vara med och påverka när dom får reda på det. Hur svårt kan det vara att lyssna med målvakterna när dom vill få reda på vem som ska stå?

All denna motvilja att lära sig, sätta sig in i och få målvakten delaktig i laget och spelet. Delaktig i laget! Sen här man tränare och spelare oja sig över hur udda målvakter är och hur dom är för sig själva... Dags fundera på varför det är så kanske?

Så mina tips för utespelartränare.
  • Prata med dina målvakter, och lyssna på vad dom har att säga
  • Våga fråga dina målvakter vad du kan göra för att träningarna ska passa dom bättre
  • Få dina målvakter delaktiga i försvarsspelet, fråga hur dom vill ha det i 2 mot 1, eller om dom vill ut och stoppa och spela puckar
  • Behandla dom två eller fler målvakterna som individer inte som en klumpsumma.
  • Prata med en målvaktstränare, fråga allt du undrar.
  • Var med på målvaktsträningarna och lyssna och snappa upp.
  • Gå förbundets stegkurser för målvakter
För som sagt, målvakten är ditt lags viktigaste spelare, få honom att känna sig delaktig och ge honom samma förutsättningar som dina utespelare!

En annan sak, blanda in målvaktstränaren lite mer i träningarna. Dom har ju garanterat bra koll på hur du får övningar mer matchlika för målvakterna och således också för utespelarna. Samt, och lyssna noga nu! Vi målvaktstränare har en hel del koll på hur man gör mål, hur du ska skjuta i olika lägen. Bara ett tips!

Men vad handlar det här om? Är det ovilja lära sig nytt? Stolthet att tycka sig redan veta bäst och mest om hockey? Rädsla för att lära sig nytt? Eller?

Det jag skrivit gäller ju självklart inte ALLA tränare då, men väldigt många och på förvånansvärt hög nivå...
Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Fan va härlig läsning detta var! Sjukt trött på tränare som pratar med utespelarna men aldrig säger ett ord till oss målvakter. Men nu har jag en grym tränare på det i j18 som alltid kommer till oss målvakter med frågor o synpunkter, tex om att vi ska gå ut o stoppa puckarna och spela ut den till backen som ska gå ut och avlasta!
    Tyvärr är det inte alls samma sak när man är med i j20, den tränaren har ingen koll på målvakter och kan skälla ut en målvakt även att det är en back som gjort fel!
    Bättring på alla tränare så kommer standarden på sveriges målvakter höjas lite till!

    SvaraRadera
  2. Jo men det är lite dåkig kunskap och dåligt intresse. Tyvärr!

    SvaraRadera