lördag 28 januari 2012

Intervju med "nybörjar målvakten" Jhonas Wiik

Kom i kontakt med Jhonas Wiik via bloggen och min Facebooksida.

En 24 årig hockeymålvakt som tyckte jag skulle göra en intervju med honom. Varför? Jhonas har spelat hockey i två år. Han började spela när han var 23. Vilket ju dels inte är så vanligt. Men jag har sett video på Jhonas när han spelar och jag tycker han är bra. Jag hade i alla fall verkligen inte gissat på att han spelat hockey i två år.

Här kommer ett litet snack med Jhonas:

Hur gammal är du nu och när började du med hockey?

Jag är 24 år och ställde mig på ett par skridskor för första gången den 6e september 2010, var nyss fyllda 23 år när jag började !

Hur kommer det sig du började med hockey?

Det har varit en barndomsdröm! Har sedan liten knodd alltid velat spela Hockey.

Varför dröjde det så länge innan du började?

Som många andra så hade mina föräldrar inte råd att låta mig börja, drömmen var att spela i Järfälla HC men det var för dyrt helt enkelt. Den drömmen försvann aldrig riktigt och sommaren 2010 så började jag maila runt lite om möjligheterna om att spela korp-hockey, då kom jag i kontakt med ett nystartat J20 lag i Barkarby som behövde en målvakt oavsett kunskapsnivå, det satte fart och gav mig blodad tand :)

Varför blev du just målvakt?

Drömmen var alltid att stå i mål, det kändes naturligt på något sätt!

På vilken nivå spelar du nu och hur går det?

Just nu spelar jag i Solna SK i Div. 3, det går rätt knakigt för hela laget tyvärr pga spelarbrist, jag får mycket speltid däremot vilket alltid är roligt !

Märker du att du ligger efter andra målvakter som spelat längre? Om inom vilka områden?

Skridskotekniken! Målvakterna idag måste vara extremt tekniska och snabba, skridskotekniken är a och o för en målvakt.

Är du självlärd eller kör du med målvaktstränare något?

Första säsongen (förra) körde jag helt ensam, sen när jag bestämde mig för att klättra en division så kände jag att jag behövde hjälp, nu kör jag 1-2 gånger i månaden med Björn Bjurling, han har verkligen betytt allt för min utveckling.

Vad är dina framtidsmål?

Mitt kortsiktiga mål är att spela i Div. 2 nästa säsong. Mitt långsiktiga slutar inte där. Det är aldrig för sent att förverkliga en dröm och man lever bara en gång, så varför inte ? ;)

Vad säger Bjurling till dig? Vart lägger ni störst fokus vid era träningar?

Vi lägger störst fokus på min skridskoteknik just nu, han är väldigt duktig på att se vad just jag behöver gnugga för att förbättra mitt spel!

 Hur hårt satsar du nu? Kör du hård fys också? Eller spelar du mer för att det är kul just nu?

Just nu tränar jag två gånger om dagen varav ett på is, min största fokus utanför isen är att förbättra min kondition och uthållighet.
 Självklart spelar jag först och främst för att det är kul, det är ju en barndomsdröm som går i uppfyllelse varje gång jag kliver på isen, men samtidigt så tänker jag att om jag tagit mig till Division 3 på ett år, var kan jag då ta mig om ytterliggare ett år? Och ett år efter det? Mitt kortsiktiga mål är som sagt att spela i Div. 2 nästa säsong, och jag tänker inte nöja mig med det i alla fall ;)


En riktigt skön historia tycker jag. Jag tycker den visar alla er killar som tex inte kom med i TV pucken att det bara är att satsa vidare! Dels så är det inte försent att bli bäst, bra eller att ha riktigt kul bara för man inte kom med i TV pucken. Men också att brinner man för hockeyn så spelar man ju för att man älskar det och inte "bara" för att vara med i rätt lag.

Här kan ni se Jhonas i action!



Inte så pjåkigt för en "nybörjare"! ;-)

Vi hörs!

3 kommentarer: