fredag 27 januari 2012

När ska man börja med målvaktsträning?

När ska man börja med målvaktsträning?

Det är något jag funderat på ett tag. Jag är ju ute i föreningar och jag är med på våra camper. Det finns ju kanske inget givet svar på den frågan. man ska vara 11½ år innan man börjar med målvaktsträning.

Men ska man börja redan i hockeyskolan? Eller vänta några år?

Min tanke är ju att man ska vänta minst tills det bestämts vilka som ska vara målvakter. Men kanske att man ska vänta något år till?

Eller om man ska köra skirdskoteknik, klubbteknik, förflyttningar. Lära sig boxen och jobba i vinkeln i början. Så man lär sig målet och dess vinklar samt att åka skridskor ordentligt. Jag är ju tex lite emot, eller inte emot men jag tycker man ska ha målvaktsskridskor innan man börjar med målvaktsträning.

Men ska vi börja med butterfly och trycka nere på 7,8,9 åriga målvakter som inte ens når upp till ribban när dom står? Eller är det viktigare att dom lär sig åka skridskor ordentligt och sedan får en känsla för att stå i  mål. Att dom lär sig rädda puckarna, inte "bara" vara ivägen för dom?

Jag är tudelad. För jag inser ju att ju tidigare man börjar med tekniken och täcka/blocka ju bättre sitter det den dagen man börjar spela med den fullt ut. Men jag ser ju också massa små korta målvakter som går ned på isen på varje skott.


Det här blir ju ett problem när jag är ute i föreningar och ska köra ett ispass med målvakter från 8 till 19 år gamla och dom är 10-12 stycken. Då blir det ju samma för alla. Vilket inte känns riktigt rätt. Jag skulle vilja ha olika pass och olika övningar med olika tyngdpunkt.

Så mitt tipps till föreningar är ju att dela upp målvakterna i två kanske ibland tre grupper. Visst hyr man in en målvaktstränare blir det ju dyrare. Men kvaliten på passen för målvakterna kommer bli mycket bättre, och möjligheten att jobba individuellt kommer öka markant.

Så jag har inget solklart svar på min egen fråga. När ska man börja med målvaktsträning? För samtidgt har ju olika målvakter olika mognad i sitt spel. Kan ju vara en nioåring som klarar avägningen mellan rädda i ytterläge och samlat eller stående eller butterfly galant, men en tolvåring som inte gör det. Där är det ju upp till oss målvaktstränare att anpassa och jobba med detaljer.

Min känsla just nu? Jag tycker nog man kan vara 9 -10 år i alla fall.

Tillägg: Det jag är ute efter är att jag inte vill att vi ska ta fram en massa små robotar som går ned på alla skott utan att ha känslan man behöver som hockeymålvakt. Utan att man i ung ålder lär killarna åka skridskor i första hand. Så vi som sagt inte får en massa butterflyrobotar.

Vad tycker du?

Vi hörs!

15 kommentarer:

  1. En del i detta är att göra som fotbollen att det är mindre målburar ju yngre dom är. Då skulle vi även få bättre målskyttar i svensk hockey,för nu så räcker det att dom lär dom sig att skjuta högt på dom små målvakterna.
    Med mer anpassade målburar så skulle även skyttarna tvingas att lära sig att hitta luckor och placera skotten.Och målvakterna träna på rätt teknik från början. För att det kan vara svårt att lära sig stå för att man ska täcka höga skott och sen lära sig butterfly och täcka/blocka.Men sen tror jag att dom även ska spela ute när dom är små så att dom får med sig spelsinne och skridskoåkningen (den kan du aldrig få för lite av)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Janne. I det där med målen. Känns ju rätt logiskt kan jag tycka. Men det är i alla fall bra man börjat spela på 1/3 plan.

      Det man dock kan få mer av med dom stora målen är, tror jag i alla fall, känslan som jag saknar bland små målvakter. Känslan att kunna välja parad/ställning och inte bara gå ned i butterfly.

      Radera
  2. Hej

    Fin fina tankar som här tas upp! Jag är ansvarig för målvakter i min förening här i Göteborg, där jag besöker varje årsgrupp 1 gång varannan vecka.
    ( antagligen rätt så ensam om såpass frekventa besök, Tackar till vår styrelse! ) Då jag har allt i från u10 ända upp till Alag skiljer sig självklart pedagogiken väldigt mkt från gång till gång.

    De stora problemen jag ser är tyvärr att ju längre ner man kommer i åldrarna, ju sämre skridskoåkare är målvakten. Gamla klyschan att målvakten står ju bara där, vilket leder till att alla som inte känner sig duktiga eller inte orkar åka så mkt ställer sig i mål, verkar tyvärr passa in.

    När jag går ner till de yngsta lagen väljer jag att nästan enbart fokusera på skridskoteknik, alltså hur man rör sig ståendes. Att gå ner och röra sig där löser dem det oftast alldeles utmärkt själva, dem kollar ju dagligen på Youtube m.m. Detta har visat sig funka oerhört bra och vi har fått en fin utveckling på våra målvakter, dessutom tycker de att det främst är väldigt roligt när jag kommer ner och endast fokuserar på dem!

    Sen kan jag hålla med om att i de yngsta lagen så hade flertalet mått väldigt bra av att ibland vara utespelare, allt för att utveckla sin skridskoteknik!

    Ursäkta för att jag blivit lite långrandig men ett intressant ämne kan ibland kräva större texter!

    MVH
    Fredrik S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna bli långrandig, för som du säger är det ju riktigt kul diskutera.

      Jag håller med dig, med knattarna är det skridskor som gäller! Lär som förflytta sig stående!

      Som jag la till i inlägget lite senare så är det jag vill undvika att bygga massa butterflyrobotar.

      Radera
  3. Man borde hänga en ca: 15cm bred planka i ribban, varför ska en 110 cm:ers målvakt ha lika stort mål som en på 190 cm i alla andra sporter växer målet med målvakten man borde också få bättre målskyttar då dom måste sikta bättre från början.

    SvaraRadera
  4. Prio 1, skridskoåkning, kan du inte stå på skridskorna som jag sett på en del målvaktsträningar är det att kasta pengarna i den berömda sjön.

    Prio 2, agera, stor verktygslåda, ögon, hand kordination, min personliga åsikt är att det ALLTID kommer vara svårare att jobba på "stora rörelser". Hellre att en ung målvakt är lite för "flaxig" än tvärtom. Och då menar jag att den målvakten inte kan hitta ytterlägen utan bara jobbar i täcka lägen. Ungefär som Daniel Henriksson för några år sedan. Det var jobbigt att se att han vara nöjd att spela sitt kompakta spel och aldrig vara ute i ytterlägen:)

    Prio 3, täcka box m.m , att lära sig spela blocka kan man fixa på en relativt kort period. Så enligt mig kan man vänta med det länge.

    Lite generellt men hoppas ni förstår min åsikt om målvaktsträning.

    Ps. min svenska lärare hade vridit sig i graven, men tidigt på morgonen och nu iväg till ishallen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Lära sig åka skridskor sen lära sig "rädda" pucken inte bara vara ivägen och vart du täcker målet bäst. Sen börja träna täcka/blocka!

      Jag förstod vilket ju är viktigast! :-)

      Radera
  5. "När ska man börja med målvaktsträning?"
    Mitt svar: När det utkristalliserats några spelare i laget som vill spela målvakt lite mer. Då ska man stimulera dessa genom dedikerade träningar.

    Jag har sett föreningar som väntat med att ge sina målvakter särskild träning och därmed har de också nekat sina målvakter viktiga verktyg för att lyckas i sitt spel. Det är inte schysst mot vare sig dem eller utespelarna och kan ta bort glädjen och modet att ta spaden.

    11 1/2 är aningen sent, tycker jag. Finns det spelare som står mer frekvent bör dessa få särskild träning redan från 7-8 års ålder.
    Skridsko, lära sig använda handskarna, stående förflyttningar, använda klubban och framförallt: Våga spela aktivt (och inte bara "stå där").


    En planka under ribban, såsom föreslaget här ovan är bra tycker jag. Det används i handboll och skulle kunna appliceras i ishockeyn också.

    Annars håller jag med Anonym 10:44 som jag tror jag varit på is med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe,tack Joa(vi som varit på is). Du är för go!

      När ska man börja med målvaktsträning?
      1. Varför vänta i något speciellt skede!??
      Han "kidden" vilja,engagemang och kanske orädd?
      Kör! Grymt kul och se!

      2. Ha alla dina sinnen öppna för att se individen!!
      Fånga upp dem som verkar ha glöden och som Rolf Riddervall sa till mig "vetgirig". Är det någon som vill köra extra eller någon som frågar för en gångs skull ang övningar för is/fysträning, så ta vara på den individen!

      3. Vi i det här landet Sverige är världsbäst på jantelag och svenskavundsjuka - spola det till världens ände!
      Våga våga våga, som tränare att ge SPF (Specifik Positiv Feedback) från första sekunden!! Vad gjorde den här minioren bra!!?? Berätta det för han och hela GRUPPEN istället för att endast stå och mysa i skägget för dig själv i sarghörnet eller på läktaren!!


      Får sluta nu innan jag skriver halva natten på det här inlägget för jag blir så engagerad, men hoppas fler väljer att skriva sitt namn när det ger kommentarer på bloggen och kul att det uppstår dialog! Kul! Med Vänliga Hälsningar. Undertecknad! =))

      Radera
    2. Tycker du är inne på en grymt bra grej i punt 2 och verkligen i punkt 3. Att få igång en diskussion och blanda in er läsare försöker jag hela tiden. Men det är knepigt har jag märkt!

      Radera
  6. Hej
    Här kommer lite reflektioner ifrån en målvakts pappa!

    Håller med Joa!
    Det finns en risk med att inte ge dem rätt verktyg och stöd.
    jag kan naturligtvis bara prata för hur det är med min son. han år 8 år och brinner för att spela målvakt, om vi tex inte går på en målvaktsträning på fredagkvällarna så blir han tokarg.
    jag har även sett att det gör skillnad när han spelar match på söndagar! de gånger han varit på målvaktsträning så spelar han bättre dvs håller stolpen,följer pucken och naturligtvis B-fly! de gånger han inte kört målvaktsträning så slarvar han och följer inte med i spelet. Så min slutsats är att målvaktsträningen blir som en repetion och påminnelse för honom, samt att han har roligt med de andra målvakterna i olika åldrar.

    Dessväre så har han börjat tröttna på "lagträningarna" för han inte tycker han får någon utmaning! "att utespelarna åker ifrån hörn upp till blåa linjen för att sedan vända och skjuta rakt framifrån" varje torsdags träning.
    Tyvärr så stämmer Niklas tidigare inlägg om "tränarna inte vågar träna målvakterna" in på våra tränare :(

    Plankan låter som en superb ide! för här i stockholm så tränar alla "superklubbar" på att skjuta högt och gör spelet ganska så tråkigt (för lätt att göra mål)

    Skridskoreknik hmmm ett jobbigt kapitel! min son måste alltid köra en träning i veckan som utespelare och spelar även match som utespelare.
    Det svåra för mig är att förklara att skridskoteknik är A och O, då han bara vill köra målvaktsövningar i mål!
    VAD gör man???

    Tack för en bra blogg
    Med vänliga hälsningar
    /J




    Nog sagt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej J.

      Jag jar är beredd hålla med om man ska köra mv-träning tidigt. Har fått mycket bra kommentarer och är beredd hålla med om det.

      Men då ska det vara anpassat för unga, med MYCKET skridsko och även övningar där man lär sig aktivt rädda pucken och inte bara försöka blocka.

      Alltså nu kanske jag svär i kyrkan. Men jag vet ju inte om du måste spela ut för att få skridskoåkningen? Kör man mycket skridskoövningar får du det ju även som målvakt. Sen påminner ju inte mv-skridskoåkning med utespelarnas. Med det vill jag inte säga man har nytta av att spela ute.

      Tack för dina snälla ord!

      Radera
  7. @J

    Jag känner igen din situation. Det är få förunnat att ha huvudtränare som inkluderar målvakterna på ett självklart sätt. Min tränarkollega har den kompetensen något som gynnar våra målvakter enormt. Tex inleder han ofta ett moment med ett avslut på mål. På så sätt får målvakterna minst ett avslut per övningsmoment och det då utespelaren fortfarande har fokus.
    Mitt jobb som målvaktstränare blir då lättare och jag kan fokusera på detaljer i målvakternas spel och peppa dem.

    Målvakter som tränat en stund kan ofta platsa spelmässigt i en åldersgrupp upp. Det kan vara gynnsamt att då och då träna med ett äldre lag, förutsatt att kapaciteten och viljan finns.

    Min yngste son (10 år) var målvakt men har nu börjat spela utespelare allt mer. Därför är både han och jag idag glada att han inte bara tränade i mål förra säsongen. Han har tappat lite i farten på skridskorna men det får han jobba igen.
    Min rekommendation är att försöka ingjuta tålamod i sonen. Snart kommer tidpunkten, snart.

    SvaraRadera