torsdag 26 april 2012

Lite silly snack

Det händer grejer ibland Elitseriens målvakter!

Silly är alltid lika roligt! Så vad har hänt och var tänker jag om det, om ni nu bryr er. Dela gärna med er av vad ni tycker och tänker också!

I AIK har Daniel Larsson plockats in från HV71. En spännande värvning tycker jag. Nu kan Daniel snacka hur mycket som helst att det inte är någon press ta över efter Viktor Fasth, att han inte är någon ny Fasth och allt sånt. Men faktum är att AIK:s fans varit bortskämda med Sveriges bästa målvakt i två säsonger och om Daniel Larsson börjar svajigt kommer det börja snackas och trycket kommer vara enormt på Bodenkillen mellan stolparna.

Men jag tror absolut det kan bli riktigt bra för AIK, om Daniel och Stefan Persson får till ett bra sammarbete så kommer det slipas till och fixas med teknik och AIK kommer ha en riktigt bra målvakt. Sen ska vi inte glömma unga Niklas Lundström som står hungrig och redo rycka in. Han visade ju förra säsongen att han har stort målvaktsspel i sig.

HV71 fyller upp luckan med Djurgårdens Gustaf Wesslau. En bra värvning! Gustaf visade under säsongen som gick att han är en väldigt bra målvakt, som klarar spela mycket, under press och med mycket att göra och konstiga lägen. I HV71 kommer skotten vara färre, men med en del konstiga lägen och mycket kontringar. Här tror jag HV71 gjort ett kap. Gustaf kommer absolut göra sitt för att hjälpa HV vinna guldet igen.

HV:s andre keeper från denna säsong Andreas Andersson lämnar för Linköping där han ska tampas med Christian Engstrand. Jag tror ju Linköpings tanke är att Engstrand ska bli etta. Dock tror jag det kommer bli kamp om det. Andersson har absolut en chans få den där första plocken som han inte haft under sina år i HV71. Jag tycker dock Linköpings målvaktspar ser lite osäkert ut, det är två målvakter som är vana stå bakom någon annan. Vilket innebär mindre press, mindre matcher, mindre krav. Är dom redo kliva fram och axla allt det ansvaret och pressen?

Min gissning är att det kommer bli delat målvaktsskap i Linköping i år.

Modo gör sig av med Mikael Tellqvist och lånar ut Anton Forsberg till Södertälje medans man plockat in Växjös Oskar Alsenfelt och Österikaren Bernhard Starkbaum. Österrikaren har jag ingen koll alls på, men han har fina siffror från Villacher och från Österrikiska landslaget. Oskar hoppade in och täckte upp bakom Gerber i Växjö på ett bra sätt. Men spontant tycker jag Modo kanske har ett starkare par men sämre topp.

Sen ska ju några lag fylla på med målvakter, Rögle, Skellefteå, Timrå har ju bara en på kontrakt just nu. Ska bli spännande att se vad som händer där!

Vi hörs!

2 kommentarer: