tisdag 17 juli 2012

Intervjuserie om hur det började med Robin Rahm

Ett till inlägg i min intervjuserie om hur det började. Den här gången med Robin Rahm.

När började du med hockey?

1996 börja jag spela i Sunne IK.

Höll du på med flera sporter då du var liten?`Vilka?

Ja,höll på med många sporter som tex handboll,innebandy,fotboll och sen då ishockey.

När började du satsa på enbart hockey?

Det var runt J-18 tiden,va faktist väldigt nära att sluta med hockeyn då för att satsa på fotboll. Även målvakt där faktist. Va 2 klubbar i Superettan som ville ha mig runt 16-17 år där tror jag det var. Hade tänkt gå för det men blev övertalad att forsätta med hockeyn då av tränarna så jag börja den säsongen sent.

Hade varit med i tv-pucken där vi kom 2a året för men hade riktigt sug för fotboll då trotts allt men körde på med hockeyn igen men spela fotboll med säsongen ut. Sen blev de hockey helt enkelt ändå efter jag tacka nej i fotbollen.

Vad hade du för inställning till hockeyn när du var liten 9-12 år?

Spela ju för det va grymt kul helt enkelt,jag börja ju ganska sent så.

När började elitsatsningen?

Var runt 17-18år där när man va i J20.

Fanns det tid för spontanidrott? Vilka höll du på med?

Jo klart gillar ju fotboll mycket så lira vi ju en hel del även med polare och inom hockeyn på sommarn då.

När började du stå i mål? Stod du ”bara” i mål direkt eller altenerade du?

Jag spela ute först sen testa jag att stå en träning som vi alla gjorde, då tyckte tränarna jag va bra och vill jag skulle stå så då blev jag där helt enkelt haha.

Hur var dina föräldrars inställning till sport och hockey? Ville dom du skulle prova allt du ville?

Ja absolut. Alltid fått bra styd där med att köra mig till träningar osv överallt. Vi har ju ingen ishall i Torsby så dom fick köra mig 6 mil nästan varje dag för att träna så hade ju aldri gått om dom inte hade haft bra inställnig.

Hade dom några krav på dig i ditt idrottande?

Nä har dom aldri haft så,enda kravet jag fått va när ja börja med innebany att morsan sa jag skulle spela ute och inte stå imål..gjorde ju det i alla andra sporter så tyckte de va tråkigt haha!

Vad tyckte dom om att du valde att bli målvakt?

Aldrig ångrat det och kommer aldrig göra. Älskar allt med det !

Vilka råd skulle du vilja ge till unga killar som vill bli målvakt? Ska man ”bara” stå i mål i början? När ska man välja bort andra idrotter och satsa på bara en? Tex.

Nä tycker absolut inte dom ska bara stå imål direkt,ger mycket tror jag att spela ute mycket med i början för speluppfattning osv.

Sen även hålla på med andra sporter så länge man gillar det och känner att man hinner med. Tror det är till stor fördel enligt mig.

Lite av Robins tankar och berättelse hur det började för honom.

Tackar Robin som tog sig tid!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar