fredag 20 juli 2012

Sommargäst Kim Martin

Idag har jag turen att få presentera nästa sommargäst, den här gången Linköping och Dam Kronornas Kim Martin.

Kim Martin

Jag har spelat utomlands i ungefär 5 år och det har gett mig erfarenheter både som spelare och som person. Min första erfarenhet utomlands var college i USA där jag spelade för Minnesota Duluth. Jag fick en gratis utbildning samt att jag fick lära mig den amerikanska spelstilen. Som målvakt blir man mycket mer involverad både genom skott och spelet med klubban jämfört med Europa. Jag fick ändra spelstilen lite för att anpassa mig till det snabbare spelet eftersom isen är oftast mindre. Alla matcher var jämna och jag var tvungen att vara på tå hela tiden. College är det basta som du kan spela som tjej. Jag tror att det är bra att testa på olika spelstilar och jag tycker att det är spännande och utmanade att testa att spela i olika länder så därför flyttade jag till Ryssland förra säsongen. Där var rinken större precis som hemma i Sverige men spelet var lite annorlunda. Tyvärr var ligan inte så stark så  jag fick inte så mycket att göra under matcherna men träningarna var bra och det är den enda ligan som man kan vara proffesionell som tjej. Det är alltid lika intressant att se skillnader i spelet och även utanför isen. I rRssland äter man tex choklad och dricker te i period pauserna, något som vi svenskar inte riktigt var vana vid. Jag har många historier och minnen som jag aldrig kommer att glömma därifrån.

Efter ungefar 12 säsonger for damkronorna sa har jag märkt en otrolig skillnad fran mina första år och tills nu. Damhockeyn har växt och vi har blivit mycket mer respekterade. Även spelskickligheten har blivit bättre. Jag har aldrig sett oss så bra som vi har spelat på sista tiden och förhoppningsvis kommer det att ge utdelning snart. Det är en enorm ära att spela för Sverige och jag har sjukt många minnen, framför allt då vi vann OS brons 2002 och OS silver 2006. Det är något som jag aldrig kommer att glömma. Tyvärr har jag varit skadedrabbad och många gånger har det varit mina knän. Något som jag tror är ett stort problem for hockey målvakter. Jag vet att det pågar forksning om hur man kan hjälpa och hindra det, så förhoppningsvis kommer det fram till något inom en snar framtid.

Hoppas alla har en bra sommar och laddar upp infor en ny hockey säsong!

Mvh Kim Martin


Vill tacka Kim som tog sig tid att skriva ned ett inlägg för mig och bloggen!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar