torsdag 24 januari 2013

Olika sporters målvakter

Som gammal målvakt och nuvarande målvaktstränare tycker jag det är roligt kolla extra på målvakterna i alla sporter. Försöka hitta likheter med hockeyn. Försöka hitta inspiration till nya sätt att se saker när jag kär målvaktsträning. Samt kika efter hur jag tycker och tror man kan lösa saker på andra sätt i dom andra sporterna. Inte för jag är expert på målvaktsspel i andra sporter, men det är ändå roligt se saker med nya ögon liksom.

Sporten som man kanske i första hand tänker på då man ska jämföra hockeyns målvaktsspel är väll innebandy. Målets storlek är ganska likt, spelet i sin är ganska likt. Målvakten har en liknande ställning, om man bortser från det stående spelet. Vinklarna måste ju vara hyffsat lika. Sen är det ju rätt stora skillnader så klart, ingen klubba, jobbar nästan aldrig stående, mycket mindre antal skydd och mindre i storlek. Samt svårare att röra sig då dom är nere på golvet. Vad jag har förstått finns inte så mycket målvaktstränare och målvakterna får sköta sin träning och utveckling själva.

Bandyn, mycket större mål, större plan med helt andra vinklar. Men med mer lika skydd än innebandyn. Framförallt benskydden. Här tror jag det är lite svårt att ta inspiration från varandra. Men lite saker kan man säkert hitta och ta inspiration. I bandy har dom ju fördelen av is att spela på så dom blir snabbare att röra sig och kan glida på isen. Bandyn skulle ju abslut kunna trycka sig nere på isen tycker jag, vid frilägen tex.

Handboll, en sport som ju vid en första anblick inte alls påminner om hockey. Bollen är större, inga klubbor större mål och man spelar stående hela tiden. Men målvakterna i sammarbete med utespelarna jobbar mycket med att täcka av vinklar och stänga målet. Men här är ju sammarbetet med utespelarna väldigt viktigt. Men jag tycker det ser ut som man jobbar mycket med vinklar som sagt och att försöka stänga ner målet precis som vi i hockeyn gör.

Fotboll, är väl den sport som påminner absolut minst om hockeyn, ja den påminner kanske inte om någon annan sports målvaktsarbete. Målet är enormt och målvakten roll är inte alls lika stor som i dom andra sporterna. Jobbet går kanske mer ut på att vara bra i luften och plocka ned inlägg och hörnor, vara med och spela bollen med fötterna.

I vilket fall är det riktigt roligt att titta på andra sporters målvakter, och då tycker jag dom roligaste att följa är dom som spelar innebandy. Vore roligt att få träffa och snacka lite med målvakter från andra sporter och byta erfarenheter och tips med varandra. Då som sagt helt kanske innebandymålvakter.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar