lördag 26 januari 2013

Plocken...

Något jag pratar mycket med om målvakterna på camper och som det kommer en hel del frågor om också är placering på plocken. Var ska jag ha plocken. En knepig fråga, för det är ju så klart personligt. Det ska vara bekvämt men också praktiskt och nyttigt.

En viktig sak som jag alltid påpekar och försöker justera om det behövs är att man inte dubbeltäcker. Alltså att plocken är framför kroppen. Utan att man har den kant i kant med kroppen så du blir så stor som möjligt.

Många unga målvakter jag tränat och även äldre har plocken högt, en del väldigt högt. Det jag ibland kan sakna med dom som har plocken högt är att variera den lite. Inte "bara" ha den högt hela tiden utan när pucken kommer närmare målet sänka plocken. För har du plocken upp i samma höjd som axeln eller till och med masken, så innebär det att när pucken kommer närmare mål så täcker du med plocken över ribban. Vilket ju är onödigt.

Så ju närmre pucken kommer ju mer kan du sänka ned plocken.

Sen tycker jag att det är lättare att rädda med plocken i en rörelse uppåt än nedåt. Eller tycker, jag tyckte. :) Men har du en hög plock hela tiden kommer du behöva rädda med en nedåtrörelse med plocken som kan vara knepigare.

En annan bra och viktig sak med just plocken är att försöka rädda pucken framför kroppen. Att du gör dina räddningar med plocken frammåt så du fånger pucken så tidigt som möjligt. Fördelarna är att du kan göra mindre rörelser och på så vis vara tätare. Du täcker ju också mer då du blir lite större. Men framförallt slipper du onödiga räddningar i ytterlägen.

Jag tycker en bra höjd på plocken i grundställning är i höjd med benskyddens övre kant. Det känns som en naturlig ställning du blir stor och tät och har inga luckor i armhålan.

Men som sagt, det är din grundställning och så länge du tycker det är bekvämt, och räddar mer än du släpper in och har en tanke och spelidé för hur du använder plocken så är jag nöjd!

Vi hörs!

6 kommentarer:

  1. Om man har plocken högt så är det svårt att täppa till hålet mellan armen och kroppen. Då måste man göra en rörelse neråt och då finns risken att man stöter in pucken i eget mål.

    SvaraRadera
  2. Intressant läsning, just att attackera pucken trycker jag själv extra på. Väldigt viktigt.
    Har du någon åsikt om fingrar uppåt/neråt/sidan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag själv skulle föredra dom nedåt. Känns mest naturligt för mig.

      Radera
  3. Provade att applicera detta på innebandy med att sänka händerna ju närmre målet spelet är och har fungerat fruktansvärt bra! tack för en fantastisk blogg och fortsätt så!

    SvaraRadera