onsdag 24 juli 2013

Intervju med Düsseldorfs Stefan Ridderwall

Stefan Ridderwall, en målvakt jag gillar men som haft det lite motigt med en kropp som inte riktigt velat vara med honom. Men som trots det har presterat bra hockey. Skickade ett mejl med lite frågor till Stefan. Som vanligt kom det snabbt svar, efter att han bett om ursäkt han inte kunde svara direkt. Fick vänta säkert tre timmar på svaren. Skärpning Stefan din diva! ;)

Ny liga och nytt land. Hur kommer det sig att det blev just Tyskland och Düsseldorf?

Vi var i Tyskland med Dif för några år sen och kände redan då att det vore grymt kul att spela här. Bra hockey, fantastisk publik och ett bra land att bo i. Min kusin spelade här förra året och trivdes väldigt bra så hans ord vägde in lite också. Har vart här en månad nu och trivs grymt bra!

Du hade en turbulent säsong den som gick. Hur känns det nu med lite distens till säsongen som gick?

Jag lärde mig otroligt mycket och fick lite hårdare hud men jag ser tillbaka på det helt utan bittra tankar mot Örebro. Det enda jag egentligen ångrar är att jag inte tog ännu mer tag i mina hälsoproblem utan lät det gå så långt att det inte gick längre.

Fick ett litet förtydligande av Stefan här.

Hälsoproblemen jag surrar om är låga blodvärden som gjorde att jag fick kramp i i stort sett varje match. Fick massa medicin och efter det hade jag inte en känning!

Känner du att du kunde gjort något annorlunda?

För det första kunde jag ha spelat bättre ishockey. Jag la ner ett otroligt hårt jobb på att ändra min stil till mer modern och det vart bättre och bättre hela tiden och kändes väl egentligen som bäst när hälsan satte stopp. Framförallt borde jag ha gjort något åt det, jag testade alla möjliga olika drickor i 2-3 år men tog aldrig några blodtester, det borde jag gjort redan mitt sista år i Dif.

Som hockeyspelare vet man ju om förutsättningarna och vad som gäller. Men som människa måste det ändå vara tufft. Hur gjorde du för att hantera petning och att hitta ny klubb?

Helt ärligt var det rätt lugnt, det var tungt första dagarna såklart men sen var det bara släppa det. Däremot var det riktigt tungt ett tag i Oskarshamn när jag kom dit och Patty spelade fantastisk hockey och höll mig på bänken, då var det jobbigt men det finns bara två saker att göra i såna situationer, ge upp eller kriga.

Hur tycker du själv att förra säsongen gick sportsligt?

Mycket upp och ner, men stadigt bättre och bättre ju längre säsongen gick och jag spelade betydligt bättre i IKO än i Örebro.

Om du kikar på din karriär sen du blev senior, hur skulle du säga du förändrats som målvakt? har du samma stil? Samma sätt att spela?

Man utvecklas hela tiden och framförallt förra säsongen ändrade jag mycket, men jag vill ha en grund att stå på med "täcka-spelet" och krydda med större räddningar när det behövs.

Finns det något du vet nu som du önskar du visste då du var 16-18 som skulle underlättat din karriär?

Massor säkert men svårt att sätta fingret på vad. Man lär sig väldigt mycket hela tiden, framförallt hur man hanterar saker runtomkring men sånt är svårt att lära ut, man måste vara med om det själv för att dra lärdom av det.

Har du hunnit märka av några skillnader i träning, eller upplägg mellan tyskland och Sverige?

Vi kör betydligt mycket mer sprintar och intervaller än jag är van vid, och mycket kortare styrkepass, men i övrigt är övningarna hyfsat lika!

Vad blir det för utrustning säsongen som kommer och varför föll valet som det gjorde?

Jag kommer att köra Brian's. En kompis till mig är rep för dom i Sverige och jag gillade dom starkt, riktigt bra kvalitet!

Har du betällt ny mask och vad blir det för motiv i så fall?

Sportmask, spelade den redan förra året och trivdes bra i den! Motivet blir DEGs logga och en bild på Led Zeppelin på andra sidan!

Hur har Stefan spenderat sommaren? Vad är ditt guldkorn i tillvaron under sommaren?

Jag har inte gjort så mycket faktiskt, har tränat rätt mycket och flyttade hit i slutet av juni så missade tyvärr mitt favoritställe Marbella men för mig att få vara en längre period i Sthlm som jag fick i år är värt mycket, hemma är alltid hemma!

Tackar Stefan som tog sig tid och önskar honom ett stort lycka till i Tyskland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar