fredag 26 juli 2013

Intervju med AIK:s Lovisa Berndtsson

Försäsongen är i full gång och jag skickade iväg ett mejl med lite frågor till AIK:s nya målvakt och även min kollega på SHI. Lovisa Berndtsson. Svaret kom snabbt, på någon timme eller två, trots att hon befinner sig på bilsemester i USA.

Efter fyra säsonger i SSK har du skrivit på för AIK. Hur känns det?

Klart det känns nervöst att lämna den klubb man varit i de senaste 4 säsongerna och där man ändå trivts väldigt bra. Men samtidigt känns det jätte spännande och väldigt motiverande att ha skrivit på för AIK och få spela i riksserien.

Nu har ju "bara" försäsongen kommit igång, men har du märkt några skillnader med att spela DIV1 och Riksserien?

Jag har märkt stor skillnad både på träningsmängden men även på typ och upplägg av träning. I AIK tycker jag dom har en bra och tydlig planering för hur vi ska träna och varför vilket jag tycker är väldigt bra.

Varför kändes det som rätt tid att ta steget upp till Riksserien just nu? För du har väl fått förfrågningar förut?

Jag fick förfrågningar även förra säsongen, bland annat av AIK. Då ville jag ta det klivet men jag kände mig inte riktigt redo. Nu fick jag en säsong i div 1 där jag hade mer att göra, bra matcher både i allettan och i kvalet. Och särskilt efter kvalet där vi mötte lag från riksserien kände jag att jag hade kommit upp till sen nivå jag ville nå innan jag tog nästa kliv. När jag sedan fick förfrågan från AIK så provtränade jag och det kändes väldigt bra redan från början.

Att du fick komma på med landslagsläger förra säsongen. Har det något med ditt beslut att göra?

Absolut har det påverkar mitt beslut. Ett mål har alltid varit landslaget men det har känts så avlägset. När jag sedan fick komma med på lägret förra året och att det kändes så bra fick mig att inse att det inte är så långt bort som jag trott. För att ha chanserna i landslaget är det bättre att spela i riksserien eftersom man då spelar och tränar på bra nivå alla dagar i veckan till skillnad från div 1 där det endast finns ett fåtal lag som håller bra nivå.

Om en herspelare fick det erbjudande du fick hade alla skrivit på snudd på utan att behöva tänka efter. Varför behövde du betänketid för att ta beslutet?

Jag ville överväga hur det kommer påverka mitt vardagsliv med jobb, sambo ekonomi och så vidare. Det kommer ta mer tid och det kommer kosta mig mer pengar i bland annat bensin samt att jag kommer behöva vara borta mer från jobbet. Men jag kände att jag vill ge det en chans och se hur långt jag kan gå. Min chef hjälper mig väldigt mycket för att jag ska kunna spela på denna nivå. Sedan är det väldigt viktigt för mig att min sambo, Oskar är så förstående och stöttar mig så mycket som han gör.

Anledningen till frågan var inte att försöka kasta skit på herrhockeyn eller tycka synd om damhockeyn. Men för att belysa problemet som damhockeyspelare står inför. Att få ihop det med familj, jobb och hockey. Jag vet ju att damhockeyspelare då och då missar träningar för att dom inte kan komma loss från jobbet. Inte många herrspelare som gör det i SHL.

Du kommer kampera ihop med Minastu Murase. I något som jag vågar säga blir Riksseriens bästa målvaktspar. Hur känns det?

Det ska bli väldigt roligt. Musse är en härlig tjej och en riktigt duktig målvakt. Det ska bli kul att konkurrera med en så duktig målvakt och att få tävla varje träning för att få speltid. Det är kul också när man är ett målvaktspar som håller hög nivå så man även kan lära av varandra.

Samtidigt går du ju från SSK där du kunnat spela så mycket du själv velat, till att konkurera med en av Sveriges bästa målvakter. Har du funderat kring det? Förberett dig på att kanske inte få spela så mycket som du själv vill?

Självklart har jag ställt in mig på att inte få lika mycket speltid som i Ssk. Men jag tänker inte på att jag kanske inte får spela så mycket. Jag kommer kriga, tävla och visa att jag vill spela så får vi se vart det leder. Med den tränarduon vi har vet jag även att jag kommer få svar på varför jag inte får spela om så är fallet, vilket gör att man vet vad man ska träna mer på. Det som är roligt när man får speltid är att så vet man att jag förtjänat det.

Har din sommarträning sett annorlunda ut denna säsong jämfört med tidigare säsonger?

Det har den verkligen. Jag har ökat träningsmängden i och med klubbbytet men också i och med att jag vill vara med och slåss om en plats i landslaget. Jag har även tränat på ett annat sätt denna sommar som gör att jag känner mig mycket mer förberedd för säsongen.

Ni i AIK ska denna säsong utöver Riksserien även representera Sverige i Europacupen. Vad innebär det för er spelare? Blir det ökade medlemsavgifter?

Alla i och runtomkring laget hjälps åt hela tiden för att hitta sponsorer och sätt att få in pengar för att vi spelare inte ska behöva betala från egen ficka. Om någon är intresserad av att hjälpa oss i AIK dam kan ni gå in på vår hemsida http://www.lagsidan.se/aik/dam och läsa mer. Vi är tacksamma för allt stöd vi kan få!

Vad räknar du med att en säsong som spelare i Riksserien och AIK kommer kosta dig?

Jag har faktiskt inte riktigt koll på denna del men jag tror inte det kommer kosta mig särskilt mycket mer än en säsong i Ssk förutom bensin.

Min sista fråga är heller inte på något vis ett försök att måla ut AIK som snåljopar, utan mer att belysa hur verkligheten för våra bästa damhockeyspelare ser ut. Här handlar det inte om att tjäna pengar utan om att betala för att kunna spela.

Jag kan ha tagit mig lite vatten över huvudet då jag målar ut AIK:s målvaktspar till Riksseriens bästa. Men har ju jobbat med och sett både Lollo och Minatsu en hel del. Har svårt tro det finns ett målvaktspar i Sverige som är bättre. Jag vet ju att Modo har Valentina och Sara som är bra också. Men ja AIK kommer inte förlora många om ens någon match pga sina målvakter i alla fall!

Tackar Lollo som tog sig tid på semestern och svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar