tisdag 23 juli 2013

Träna det mentala också!

Mentalträning!

Något jag tycker är riktigt spännande och vill lära mig mer kring. Jag tror att mentalträning är något som alla hockeyspelare skulle må bra av. Jag är övertygad om att alla målvakter skulle behöva det. Inte för att alla målvakter har problem med den mentala biten av hockey. Utan för att jag tror alla målvakter eller i alla fall dom alldra flesta skulle kunna bli ännu bättre målvakter om dom tränade mentalt.

Vi vet ju alla som varit målvakter att ibland är man inte där, man vill och man kan men får inte ut maximalt av det. Det fattas lite. Där tror jag mentalträning skulle kunna hjälpa till att minska dom dagarna då det inte fungerar riktigt.

Ibland blir man mer nevös, vilket ofta resulterar i att puckarna studsar konstigt på en, det känns som det är el i handksar och benskydd och pucken är en studsboll. Det handlar ju inte om det kroppsliga utan om det mentala. Har man då tränat på hur man ska bete sig för att hantera sin nervositet så ökar chansen att nervositeten inte ska påverka ditt spel.

Precis som det kroppsliga måste du ju också träna upp det mentala INNAN du hamnar i situationer där du behöver använda dina kunskaper. Du kan inte inför den där viktiga matchen, där och då träna mentalt eller få bort nervositeten. Det finns absolut knep och trix så du kanske kan lindra den. Eller i alla fall få hjälp att lindra den. Men du måste ju vara förberedd.

Du måste dels veta i vilka tillfällen du blir extra nervös, och dels träna på hur du kan och ska hantera dom. Vänja dig vid nervositeten, inse den inte är farlig och att du kan prestera precis lika bra då du är nervös.

Jag hade ett väldigt intressant telefonsamtal med mentale coachen Andy Swärd. Jag frågade honom hur jag kan hjälpa en målvakt jag jobbar med som är nervös, väldigt nervös inför en match. Jag fick en motfråga av Andy. Om du är i gymmet med din målvakt och han/hon ska lyfta 50 kg mer än sitt personbästa i bänkpress. Vad gör du då?

Ja, vad gör jag då. Började fundera, peppar henne. Nja nej. Hade inget bra svar. Andys svar, du låter honom/henne inte göra det. Där och då kan du inte få honom/henne att lyfta 50 kg mer. Det måste tränas upp för att klara.

Så, när jag innan match såg att min målvakt var väldigt nervös så är det inte så mycket jag kan göra. Jag kan peppa och försöka avleda tankarna. Få målvakten att inse att du kan stå i mål, gör några t-push, få se några shuffle, tryck uppe och nere. Du ser du kan. Du har tränat detta så många gånger. Få målvakten att tänka på annat.

Så mitt tips och råd till er målvakter där ute. Har ni möjligheten få jobba med det mentala och få hjälp och coachning. Ta den!! Ni kommer absolut INTE att ångra er!

Jag tycker och tror man ska försöka börja med lite mentalträning så tidigt man kan! Nöta det mentala lika mycket som vi nöter tekniken på olika camper!

Tänk på hur mycket tid du lägger ned på att träna din teknik och din fysik. Din kropp alltså. Men hur mycket tid lägger du på att träna det mentala, din knopp? Är hockey och ditt målvaktsspel bara en kroppslig sport. Eller?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar