onsdag 27 april 2011

Genomgång av målvakterna i elitserien

Har suttit och kikat vilka målvakter som är kontrakterade för vilka Elitserielag än så länge. Har kommenterat lite vad jag tänker kring lagens målvakter och vilka spelare jag tycker lagen som inte är klara ska slå en signal till.

AIK

Viktor Fasth - Inte så mycket att säga, elitseriens bästa målvakt förra säsongen. Kommer säkerligen få det lite tuffare den här säsongen då lagen AIK möter kommer sätta större press på Viktor och försöka störa honom mer. Inget jag tror kommer påverka honom. Blir han kvar i AIK kommer han vara en av dom bästa nästa säösong också.

Markus Svensson - En målvakt jag bara sett någon enstaka match, men som gjort två bra säsonger i Malmö och som jag tror kommer ge Viktor Fasth en match om första spaden men som jag tror får se sig som tvåa. Dock en bra etta om Fasth försvinner till NHL

Niklas Lundström - 18 årig talang med ett färsk silver från J18 VM. Som enligt farsan som är matris i laget gjorde ett bra VM med mycket bra räddningar och inga direkta tavlor. Framtidsnamn för AIK. Blir det junior hockey eller utlånad till Allsvenskan?

Brynäs

Johan Holmqvist - Då är Johan "hemma" igen. Ett bra nyförvärv av Brynäs i mina ögon. En mycket bra elitserie målvakt som absolut kan hjälpa Brynäs vinna matcher. Har rutin från VM, NHL, AHL och kommer vara viktig både som målvakt och i truppen med sin rutin. Kommer inte heller behöva stå på huvudet och spela 55 matcher då han backas upp av mycket duktiga Niklas Svedberg. Johan får en viktig roll i att vara "mentor" för Niklas också.

Niklas Svedberg - Hamnar i en tung situation för andra året i rad. Förra året värvades Thomas Greiss en bit in på säsongen och Niklas placerades på bänken. Kom tillbaka stort och blev etta. Ses nog som backup till Honken i år. Men det ska ju spelas om det också. Niklas kommer defenitivt fåsina chanser att visa vad han går för.

Djurgården

Tim Sandberg - Tim är ju en backup eller kanske till och med tredje målvakt men den enda som är kontrakterad för Djurgården. En bra målvakt, men som inte kommer bli etta i Djurgården. Två eller utlånad. Har gjort godkända säsonger i Sundsvall och Vita Hästen men har en bit kvar till att bli etta i Elitserien enligt mig.

I mina ögon finns det en självklar målvakt att erbjuda kontrakt och göra till etta, Mikael Tellqvist! En mycket bra målvakt som spelat NHL, AHL, KHL och finska ligan. En urdjurgårdare som skulle vara en drömvärvning och bli mycket populär bland fansen. Skulle bli en av seriens bästa målvakter.

Om det inte blir Micke så är väl Mark Owuya på lån från en eventuell NHL klubb ett alternativ. Eller kanske lyssna med Jhonas Enroth om han vill hem och spela elitserien i sin fortsatta kamp att nå NHL?

Frölunda

Magnus Hellberg - Gjorde succe i Almtuna säsongen som gick. Ska bli mycket spännande att se Magnus i Elitserien. En ung, stor och modern målvakt som jag tror kommer gör succe även i Frölunda. En viktig detalj tror jag blir att han får  med sig målvaktstränare Micael Andreasson
Frederik Andersen - En målvakt jag inte har koll på, gjort två bra säsonger i Danmark enligt statistiken. En ung målvakt som målvaktstränare Andreasson säkerligen kommer lyckas med.

Linus Fernström - Linus har gjort en riktigt bra säsong i Division 1, men jag har ingen aning om vem han är. Blir två eller trea i Frölunda, utlånad kanske?

Färjestad

Christopher Nihlstorp - Tvåa säsongen som gick, ända fram tills Sm-Final två, där Christopher tog över från Alexander Salak och som han gjorde det. Storspel hjälpte Färjestad till SM-Guld. Kommer att ge nya Fredrik Pettersson-Wentzell en rejäl match om första spaden. Jag tycker Christopher utvecklat sitt spel och blivit lite mindre flaxig och jämnare i sitt spel. Ska bli spännande följa nästa säsong.


Foto: Emma Nyström
http://emmaanystrom.blogg.se/

Fredrik Pettersson-Wentzell - Ska bli spännande följa Fredriks fortsatta elitseriekarriär. Gjorde ett riktigt bra inhopp i Timrå säsongen som gick och hjälpte i mina ögon Timrå från att slippa kvalserien med stabilt målvaktsspel som tryggade försvaret. Ska bli väldigt kul se hur han utvecklas ihop med målvaktstränare Erik Granqvist.

HV71

Daniel Larsson - Gjorde en bra säsong, mycket bra om han inte fått en formsvacka i slutet av den och i slutspelet. En riktigt bra målvakt utan direkta svagheter i mina ögon. Given etta i HV nästa säsong. Kommer han få revash? Jag tror det, HV kommer vara med i toppen och Daniel i målvaktstoppen.

Andreas Andersson - Var en bra backup under serien där han spelade 10 matcher med bra resultat. Men räckte inte riktigt till i slutspelet. Kommer vara en stabil backup nästa säsong och finnas där och hjälpa HV då Daniel Larsson behöver vila.

Linköping

Fredrik Norrena - Hade en riktigt bra säsong och kommer vara given etta nästa säsong också. Kommer hjälpa Linköping att vinna många matcher och ge dom chansen i slutspelet. En mycket bra målvakt.


Foto: Emma Nyström
http://emmaanystrom.blogg.se/

Christian Engstrand - Som Andreas Andersson i HV71 en mycket bra backup som kommer in och spelar bra då ettan i det här fallet Fredrik Norrena behöver vila.

Luleå

David Rautio - En bra målvakt i mina ögon en bra etta eller en mycket bra backup. Jag tycker inte av det jag sett David är en stabil och given etta i ett elitserielag. Blir han etta kommer han dock göra det bra men inte tillhöra toppen av målvakterna.

Johan Gustafsson - Har haft en mycket bra säsong i Västerås och J19 och J20 landslaget, och till och med debuterat i Tre Kronor. En ung spännande målvakt som mycket väl kan bli etta i Luleå. Ett bra nyförvärv av Luleå.

Modo

Tuomas Tarkki - Hade en okey säsong men är i mina ögon inte en bra nog målvakt att lyfta sitt lag. Han spelade väl lika bra som hela Modo och hjälpte dom vinna när laget spelade bra men kunde inte komma upp stort nog när det verkligen behövdes. Gjorde dock en bra kvalsrie där han kom upp stort och räddade Modo kvar i elitserien.

Vad jag fått fram har Modo ingen mer målvakt kontrakterad. Ett tips kan ju vara Oscar Alsenfelt från Växjö som då får fortsätta jobba med Maciej Szwoch, en ung lovande målvakt som jag tror kan bli riktigt riktigt bra. petade ju Modo-ikonen Karol Krizan i Växjö säsongen som gick. Annars kanske Mattias Modig kan vara något om han vill vända hem till Sverige igen?

Skelefteå

Andreas Hadelöv - En av seriens bästa målvakter säsongen som var. En målvakt som kan släppa ett och annat billigt mål men som spikar igen då det som mest behövs. Kunde inte riktigt hjälpa Skelefteå till guldet i år, men kommer vara i toppen av målvaktsligan i nästa år.

Joakim Eriksson - En ung lovande målvakt som måste ta ett steg till nästa säsong. Har chansen att se och lära av Hadelöv för att vara redo ta över som etta den dagen då Andreas lägger plocken på hyllan. Jag tror att Joakim kommer bli en bra målvakt den dagen han blir etta.


Foto: Viktoria Sjölund
http://viktoriasjolund.blogg.se/

Timrå

Stefan Ridderwall - Jag tror Stefan kommer få sitt stora genombrott i år. Han har insett vad som krävs av honom själv och verkar vara villig att lägga ned det arbete som krävs. Kommer bli etta i Timrå och kommer vara riktigt bra och ge Timrå chansen göra en bättre säsong än den som gick. Dock kommer han få stor konkurens av Lundström, som inte kommer ge upp förstaspaden utan kamp.

Joakim Lundström - Har en bra säsong bakom sig där han i slutet petade Johan Holmqvist. Kommer ge Ridderwall en hård kamp om platsen som etta. Men jag tror han kommer vara backup, men ge Stefan en hård kamp hela säsongen. Konkurensen mellan dessa målvakter kommer absolut gynna Timrå.

Växjö

Oskar Alsenfelt - Ung lovande målvakt. Ska bli spännande se om han blir kvar. Blir han det kommer vi få se två unga målvakter få sitt genombrott i år, dels Hellberg i Frölunda och även Oskar. Kommer göra en stabil och bra säsong om han får chansen som etta. Hoppas Växjö vågar satsa på unga Oskar.

Växjö kanske ska satsa på hemvändande Gustav Wesslau. En målvakt med rutin som kan bli bra förebild eller backup till unga Oskar Alsenfelt. I Wesslau skulle Växjö få en stabil elitseriemålvakt som skulle vara bra både som etta och som backup.

Det är mina tankar kring kontrakterade målvakter och mina tips på värvningar. Ska bli kul att följa elitserien nästa år och se om dom unga lovande målvakterna tar chansen och kommer upp stort och om veteranerna har det som krävs ytterligare en säsong?

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Frölundas nye målvaktstränare heter Micael Andreasson och inget annat. Han kallas för Micce. Pinsamt av dig som "målvaktsskännare" inte ha koll på det. Gör om! Gör rätt!

    Dessutom - var det din farsa eller Lundströms farsa som var matris i J18?

    När det gäller Moods andrekeeper... kan inte Krizan bli aktuell för en comeback?

    SvaraRadera
  2. Jo det gick visst lite snabbt där. Men fint att du är med Gustaf.

    Men jag har inte koll på vad alla målvaktstränare i elitserien eller allsvenskan heter. Pinsamt eller ej, ja tydligen enligt dig...

    Gällande Krizan tycker jag inte Modo ska plocka in honom han är född 1980 och blir 31 i år. Han lär inte vara billig eller sugen på att vakta båsdörren. Sen varför värva en kille som var backup i allsvenskan säsongen som gick?

    Jag skulle satsa på att hitta en ny etta då Tarkki kanske inte spelade så bra som man hoppats på säsongen som var.

    SvaraRadera