onsdag 14 september 2011

Kom upp från butterfly

Jag satt och tittade på Elitseriepremiären igår. Äntligen är det hockey på TV igen! Frölunda tog emot Växjö hemma i Scandinavium, Frederik Andersen mot Martin Gerber. Vilken match det blev för oss som gillar målvakter!!

Martin Gerber var grymt bra och visade att han kommer betyda massor för Växjö i årets elitserie, och Frederik höll nollan i sin debut i Elitserien och visade att han absolut kommer slåss om platsen som etta i Frölunda på allvar!!

Men en sak jag tänkte på då jag såg Frederik spela, något jag sett många yngre målvakter göra tex Mark Owuya förra säsongen i Djurgården.

Att man blir kvar i butterfly längre än nödvändigt, på ,långa returer eller då egna laget erövrar pucken och vänder spelet. Att man då egna laget eller motståndarna transporterar pucken bakom mål så gör målvakten förflyttningen från stående och ner i butterfly.

Jag gillar inte att målvakter går ned i butterfly i "onödan". Blir det en lång retur så upp i stående igen för att vara mer redo. Förflyttas pucken bakom mål gör en stående förflyttning så du är mer redo. Självklart kommer motståndarna in köksvägen kan du gå ned i butterfly.

Men jag gillar inte det här att använda butterfly som en "standard" förflyttning.

Det är vad jag tycker, vad tycker du?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar