torsdag 15 september 2011

Rätt och fel

Vad är egentligen rätt och fel när du står i mål?

Jag pratade ju igår om att jag inte gillar när man blir kvar i eller går ned i butterfly då det inte behövs. Alltså i onödan.

Det finns ju fler saker jag reagerar på, onödigt hög plock, onödigt brett mellan bena i grundställning, plocken väldigt tajt in mot kroppen (dubbeltäck), klubban för tight in mot skridskorna. Ja det finns massor av saker och detaljer att anmärka på.

Men, vad är då rätt och vad är då fel?

Ja alltså rätt för en målvakt är ju att rädda pucken, fel är att släppa in den.

Eller hur!

Men, om jag agerar rätt, står rätt, har handskarna rätt. Eller rätt och rätt mera smart kanske.

När jag ser en målvakt ha en plock som jag tycker är onödigt hög i grundställning eller som är framför magen så han dubbeltäcker, brukar jag påpkea det. Fråga om han/hon vet varför han står som han/hon gör om det finns en tanke bakom.

Svarar målvakten ja, och kan förklara varför den står som den gör eller agerar som den gör. Köper jag det, jag brukar fråga om han/hon testat på något annat sätt. Men om målvakten inte vet, inte har en plan utan bara gör brukar jag försöka få han/henne att ändra, göra om göra rätt.

För vet du inte varför du står "fel" finns det ingen anledning att fortsätta med det. Har du inte en plan med ditt spel och du kan förbättra det med små medel så tycker jag man ska försöka göra det.

Så kolla eran grundställning och kika om det finns små detaljer att ändra och saker att göra bättre! Du vill ju vara så stor som möjligt och så rörlig som möjligt.

Är du det?

 Men i slutändan gäller det ju att rädda puckar och hur du gör är ju helt ovesäntligt, så länge du gör det!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar