onsdag 28 mars 2012

Intervjuserie om hur det började med Erik Hanses

Fick ett bra förslag på inlägg att skriva av Magnus på Blue Crease Goaltending. En intervjuserie med målvakter som spelar på elitnivå som NHL, Elitserien och Allsvenskan. Att höra med dom hur allt började. Hur det såg ut då dom valde hockey och att bli målvakter.

Så börjar idag med Leksands Erik Hanses.

Håll till godo:

När började du med hockey?

Jag började med hockey när jag var 7 år innan det hade jag inte hållt på med någon sport alls.

Höll du på med flera sporter då du var liten?`Vilka?

Utöver ishockey höll jag på med fotboll, innebandy, baseboll (ett litet tag).

När började du satsa på enbart hockey?

Jag hade inställningen att jag ville bli hockeyspelare redan i tidig ålder kanske 9-10 år. Men när man verkligen började satsa var nog i kring 15-16 år. Då man började träna sommarträning osv.

Vad hade du för inställning till hockeyn när du var liten 9-12 år?

Jag tränade en del på egen hand var på hallen och tränade förflyttningar i den åldern. Min inställning var alltid att jag gillade hockey bäst antagligen var det därför jag valde bort de andra sporterna senare i livet också.

När började elitsatsningen?

15-16 år

Fanns det tid för spontanidrott? Vilka höll du på med?

Framförallt på sommaren hade man tid med sådant, då spelade man landhockey och fotboll med kompisarna.

När började du stå i mål? Stod du ”bara” i mål direkt eller altenerade du?

Anledningen att jag började med hockey var att jag ville stå i mål, men i början var det så att alla skulle få testa på så jag spelade en del som utespelare under mina 2 första år.

Hur var dina föräldrars inställning till sport och hockey? Ville dom du skulle prova allt du ville?

Mina föräldrar stöttade mig i mitt val att spela hockey och har alltid tyckt att jag skulle göra det jag tyckte var roligt oavsett var det var för något.

Hade dom några krav på dig i ditt idrottande?

Eftersom man tyckte det var roligt så ville man ju gå på träningar osv. Så det mina föräldrar gjorde var att dem stöttade mig. Dem har aldrig ställt ett krav på mig att jag måste träna eller prestera eller något sådant.. De enda kraven jag hade på mig som ung var att sköta skolan haha.

Vad tyckte dom om att du valde att bli målvakt?

Det kommer jag inte ihåg.

Vilka råd skulle du vilja ge till unga killar som vill bli målvakt? 

Jag tycker såhär att som ung ska man testa på lite olika sporter eller andra saker och hitta det man gillar. Jag tror att man får störst utbyte av något man gillar och det även är där man har störst chans att bli riktigt bra och framgångsrik om det är det man vill.

Bra krav Eriks föräldrar hade, att skolan skulle skötas! Det är ett krav jag står bakom och kommer ställa på mina två små knoddar!

Vill tacka Erik som tog sig tid mitt i brinnande kvalserie!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar