tisdag 27 mars 2012

Nya galler ändrade regler?

Läskig incident i matchen Brynäs - Färjestad igår.

Christopher Nihlstorp fick en klubba in genom gallret och i ögat. Där den skrapade hornhinnan. Enligt aftonbldet ska det efter omständigheterna vara bra med Christopher, och det är ju det viktigaste just nu! Han har ingen syn men normalt efter en skada som den han fått så ska han få den tillbaka på några dagar.

Lasse Anrell våran eminente och pålästa hockeyexpert på nämnda aftonblad slog direkt i taket och på alla stora trummor som finns. Han skriver det ju inte rakt ut men jag tycker mig mellan raderna att han vill få det till att både utespelare och målvakter mixtrar och tänjer på gränserna mot det otillåtna.

Jag kikade i regelboken vad som står om just gallret för målvakter:

a) Alla målvakter måste bära en hjälm med heltäckande galler, eller en
heltäckande målvaktsmask, som uppfyller godkänd standard. Målvakternas
mask måste vara konstruerad så att en puck inte kan komma igenom den.

b) Ansiktsmasken för J18 målvakter eller yngre, ska vara konstruerad så att
varken puck eller en klubbas blad kan gå igenom öppningen i masken/gallret.

Med andra ord om jag tolkar reglerna rätt så har Nihlstorp absolut ett godkänt galler. Vad gäller klubban som Wännström använde har jag ingen aning. Men gallret ska skydda mot en puck. Står inget om klubbor för spelare J18 och yngre.

Så diskussionen omd et fuskas kan vi ju lägga ned.

Om reglerna ska ändras? Jag tycker nog inte det, när hade vi en skada som denna senast? Jag kan inte ens minnas att det hänt? Självklart är det tråkigt och läskigt att det händer och jag hoppas Christopher blir fullt återställd och det så snabbt som möjligt. Men i mina ögon var detta en olyckshändelse. Inget man ska titta över regler eller ändre regler för.

Spelare har blivit rejält skurna på skridskor, men ingen tycker vi ska förbjuda slipa skridskorna. I ärlighetens namn är väl i så fall heltäckande galler och visir för utespelare mer aktuellt? Eller? För om en utespelare får en klubba i ansiktet, slår ut tänder eller som Mattias Wainhandel mister synen kommer inga krav om galler eller regeländringar. Det är väl ingen skillnad nu, egentligen. Eller?

Eller ja skillnaden är att sista jag kan minnas efter lite eftertanke att en målvakt fick en klubba genom gallret är Mars 2006 då Tommy Salo fick det på träning, och att ändre reglerna för någon som händer var sjätte år känns ogenomtänkt. Olyckor kommer alltid att hända och alla går inte att få bort med nya regler.

Ska vi skriva om reglerna vid varje skada som är utöver det vanliga kommer vi få ändra reglerna ofta...

Hoppas nu herr Nihlstorp återhämtar sig bra och blir helt återställd och att han kan få spela lite mer hockey denna säsong!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar