lördag 28 juli 2012

Intervju med Luleås Lukas Kilström

Idag åker vi norrut för att få svar på en intervju, nämnligen till Luleå och Lukas Kilström.

Hur mycket jobbar ni backar i Luleå ihop med målvakterna på och utanför isen för att styra upp och bestämma hur erat försvar ska spelas?

Coacherna har sitt spelsystem som vi spelar efter men det är klart att vi backar och målvakter pratar om olika situationer som uppstår på isen och hur vi kan lösa dom på bästa sätt. Mestadels pratar vi på träningar men också mellan perioderna.

Är målvaktstränaren inblandad i jobbet kring försvarspelet också?

Hento ingår i tränarstaben så jag antar att han är med och bygger upp försvarsspelet!

Vad tror du om det nya förslaget med bakåflyttat mållinje?

Jag har själv inte tänkt så mycket på det alls. Rent spontant så känns det som en kul ändring som kan ge lite fler mål. Man kommer bli lättare straffad som back om man går bort sig i hörnorna och det kommer nog bli mer skott och trafik runt mål.

Hur tror du det påverkar dig som back?

Se ovan.

Vilken är den bästa målvakt du spelat ihop med?

Jag har haft turen att lira med många bra målvakter. Både Rautio och JG som jag lirar med nu är jävligt duktiga och ger allt på träning, vilket jag tycker är grymt viktigt för oss andra i laget för att vi ska utvecklas.

Har ni i Luleå förutbestämda "varianter" hur målvakten ska stoppa och spela pucken vid dumpins?

Förra året hade vi inga varianter utan vi skötte det under matchernas gång. Kommunikationen är viktig och man använder oftast korta ord som rimma, samma sida osv. för att inte skapa förvirring.

Vem är Luleås mest fåfänga spelare? Motivera gärna.

Vi har väl kanske ingen som är jätte fåfäng men Danne Gunnarsson med sitt långa hår som alltid ska kammas och se bra ut är väl ganska nära :)

Vem är slarvigast i Luleå? Motivera gärna

Slarvigast vet jag faktiskt inte. Vi hade ingen sådär riktigt slarvig förra året men frallan kunde glömma lite saker ibland.

Vem är den största prylgalningen med utrustning och klubbor? Motivera gärna.

Målvakterna är ju alltid ganska duktiga på att fixa och dona med sin utrustning. Senast var de Rautio som gnällde på att något snöre på benskydden var i fel färg...

Vilka förändringar tycker du skulle till i Svensk hockey? Regler eller serieindelningar eller liknande?

Jag tycker väl en ändring i Elitserien skulle vara att ta in 2 till lag till 14st. Allsvenskan blir bara bättre och bättre och många lag där har mycket fans och erfarna organisationer. Samtidigt får man möta fler lag under serien.

Vilken målvakt i Elitserien är svårast att göra mål på?

Nu är ju inte jag någon känd målgörare direkt så kanske fel person att fråga, hehe.

Viktor Fasth är ju jävligt duktig o honom tror jag är svårast att göra mål på.


Vilka målvakter snackar mest och försöker med trashtalk?

Jag har inte mött någon målvakt som jag kan komma på som har försökt trashtalka. Man har ju sett några fulingar på repriser(spearing tex.) och sånt men det är inget jag har varit med om.

Vilken forward är jobbigast möte i sarghörnet och varför?

Förra året tyckte jag Silverberg va jävligt bra för han hittade alltid nån liten lucka att lägga en pass på oavsett om man höll fast han eller inte.

Lukas är ju inte ensam om att vilja utöka serien med två lag. Jag tycker nog också det vore roligt. Som jag hört fler säga är ju att skillnaden mellan toppen på Allsvenskan och botten på Elitserien har väl aldrig varit mindre än den är nu. Är lite förvånad att det är första gången vi får höra att målvakterna är mest prylgalna!

Tackar Lukas som tog sig tid att svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar