måndag 23 juli 2012

Intervju med Skellefteås John Klingberg

Fortsätter min intervjuserie med utespelare från Elitserien. Idag har turen kommit till John Klingberg i Skellefteå.

Hur mycket jobbar ni backar i SAIK ihop med målvakterna på och utanför isen för att styra upp och bestämma hur erat försvar ska spelas?

1 & 2, Vi jobbar mkt tillsammans backar, tränare, målvakter. Överlag inte bara i förvarsspelaet utan över hela plan i nästan alla situationer, Det som gör oss till ett bra lag. Alla strävar och jobar åt samma håll.

Är målvaktstränaren inblandad i jobbet kring försvarspelet också?

1 & 2, Vi jobbar mkt tillsammans backar, tränare, målvakter. Överlag inte bara i förvarsspelaet utan över hela plan i nästan alla situationer, Det som gör oss till ett bra lag. Alla strävar och jobar åt samma håll.

Vad tror du om det nya förslaget med bakåflyttat mållinje?

Jag ser det som positivt. Mer offensiv hockey och kanske framförallt mer mål, det alla vill se.

Hur tror du det påverkar dig som back?

Som back påverkar det ju att man behöver vara mer beredd på att fler spelare och klubbor får plats framför mål. Även om det handlar om väldigt små mått så är hockey en sport på små marginaler hit eller dit.

Vilken är den bästa målvakt du spelat ihop med?

Johan Holmqvist

Har ni i SAIK förutbestämda "varianter" hur målvakten ska stoppa och spela pucken vid dumpins?

Ja

Vem är SAIK:s mest fåfänga spelare? Motivera gärna.

Johan Forsberg för han är bara väldigt speciell och alternativ.

Vem är slarvigast i SAIK? Motivera gärna

Johan Alm, Han går matrialarna på nerverna genom att glömma sin tvätt eller tröja. Han är väldigt dålig med tider också.

Vem är den största prylgalningen med utrustning och klubbor? Motivera gärna. 

Det skulle kunna vara jag, Jag vill att allt ska kännas rätt och sitta bra. Men så tror jag alla är.

Vilka förändringar tycker du skulle till i Svensk hockey? Regler eller serieindelningar eller liknande?

Kanske att man skulle trycka ihop isen lite mer så att planen inte var så bred. Jag skulle inte se at det var fel att alla ligor hade samma mått på plan. Men det kan vara svårt att få det igenom. Bygga om alla ishallar. Sen tycker jag att NHL har ett väldigt bra system med Shanahan som jag tycker vi kunde införa i Sverige. Efter förra säsongen framför allt med alldeles för många taklingar mot huvudet.

Vilken målvakt i Elitserien är svårast att göra mål på?

Det var Andersen men nu vet jag inte.

Vilka målvakter snackar mest och försöker med trashtalk?

Svedberg i brynäs gångna sasongen.

Vilken forward är jobbigast möte i sarghörnet och varför?

Oj det är många, Det större starkare forwards som finns. Jimmie Ericsson är bra. Men det finns många

Så Johan Forsberg är speciell och alternativ. Kanske måste jag maila honom och höra vad han har att säga om det?

Tackar John som tog sig tid att svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar