måndag 31 december 2012

Christian Engstrand en av fem överraskningar för mig

En målvakt som jag var lite tveksam till innan säsongen var ju Linköpings Christian Engstrand, jag funderade på om han skulle klara av att kliva fram och ta över efter Norrena och leverera som första målvakt. Jag måste lägga mig platt inför Christian som verkligen lyckats med just det.

Han har spelat riktigt bra hela säsongen. Fick en rätt allvarlig skada och var borta rätt länge. Kom tillbaka och gjorde en riktigt bra match mot Färjestad, fick krampabfall och kraftig vätskebrist. Missade en match till och kom tillbaka för att hålla nollan mot Timrå.

Christian har en så länge gjort en grymt bra säsong. Vilket också hans statistik visar. En räddningsprocent på 93,33, 16 spelade matcher och 11 vinster och två nollor. Han ger verkligen sitt lag chansen att vinna varje kväll med sitt spel.

Jag skrev ju om Christian för ett tag sedan och att jag var lite frågande till hans fokus. Något jag i dom senaste matcherna tycker ser bättre ut. Så fokus är inget problem, inte nu i alla fall. Christian har verkligen kommit upp stort den här säsongen.

Jag tror många Frölundasupporters just nu är rätt tysta kring sin målvakt som jag tror dom kritiserade väldigt mycket tidigare under säsongen. Även media har tystnat kring den massiva kritik som Julius Hudacek fick, då dom hittade billiga mål varje match han spelade. Just nu ligger Julius två i målvaktsligan och spelar en riktigt bra hockey där han ger Frölunda chansen vinna varje match!

Både Frölunda och Linköpings ledning har agerat riktigt bra kring sina målvakter. Frölunda har fortsatt ge Hudacek förtroende och låtit honom spela, vilket ju betalat av sig. Jag tror ju att hade dom kunnat ta in Henrik Lundqvist så hade dom ju gjort det. Men det är ju mer en lag och ett tvång att man måste om man får chansen!! I Linköping har dom visat att dom tror på sina två målvakter Christian och Andreas Andersson, då dom inte tog in en ersättare då Engstrand var skadad. Istället lyfte dom upp junioren Marcus Högberg som fick tre matcher i Elitserien. Något jag absolut tror dom kommer få igen i tre målvakter med bättre självförtroende. Bra jobb av Frölunda och Linköping!

Tänkte göra en liten lista, något jag ju gillar. Det vet ni som följt med i bloggen. Topp fem blir det och det gäller målvakter som överraskat positivt på mig.

1. Bernhard Starkbaum, Modo
Bernhard hade jag ingen aning om vem det var, och ganska låga förväntningar. Jag var nog inne lite på att Alsenfelt skulle få förtroendet och det var väl kanske även det Modo tänkt. Men då Alsenfelt inte alls fick till sitt spel så har Bernhard sakta växt in i Modotröjan och spelar nu en riktigt bra hockey där han ger Modo chansen vinna varje match och förlorar dom är det inte på grund av målvakten.

2. Christian Engstrand, Linköping
Som sagt, jag trodde kanske inte riktigt Christian skulle klara kliva upp som en så solklar etta och riktigt bra Elitseriemålvakt. Inte första säsongen i alla fall. Se även här ovan.

3. Julius Hudacek, Frölunda
Julius var ju riktigt bra i Södertälje. Men det är ändå Allsvenskan och jag var lite tveksam till att Julius skulle klara av att ta steget upp och spela lika bra. Hans start på säsongen gav mig ju rätt. Men nu har han verkligen spelat upp sig och levererar riktigt stabilt målvaktsspel.

4. Joakim Lundström, Timrå
Jocke har fortsatt där han slutade förra säsongen. Med riktigt bra spel, samma spel som räddade Timrå kvar i Elitserien förra säsongen. Tyvärr verkar utespelarna i Timrå inte kunna ta till vara på Jockes storspel och kvalserien känns som en realitet för Timrå även i år. Men ingen skugga ska falla på Jocke som absolut gör det han kan för att hålla Timrå kvar!!

5. Fredrik Norrena, Växjö
Jag trodde ju Fredrik var slut, och att han såg en chans lyfta några till feta lönecheckar innan plocken las på hyllan. Så fel jag hade. Fredrik har spelat bra i Växjö. Visst han blandar och ger lite, men är fortfarande en riktigt bra målvakt som när han vaknat på rätt sida är snudd på omöjlig göra mål på! Vilket hans fem nollor denna säsong visar, det är han också delat bäst med i serien.

Nu säger jag inte dessa målvakter är dom jag tycker varit bäst så här långt, men dom har överraskat mest på mig!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar