lördag 5 januari 2013

Intervju med Stefan Ridderwall fd Örebro

Efter att Stefan Ridderwall fick gå från Örebro. Blev lite nyfiken på hur det var med honom, hur han såg på saker och ting och hur framtiden såg ut. Så jag chattade lite med Stefan på Facebook och fick svar på lite frågor.

Vad för förklaring fick du av Örebro till det brutna kontraktet? Jag har sett två matcher med dig i år där du spelat riktigt bra. Du har klart godkänd statistik. Så det sportsliga ser ju ut ha gått bra.

Jag har spelat väldigt bra på bortaplan och mindre bra hemma, sen blev jag sjuk i december, försökte spela ändå men det visade sig att jag sedan tidigare hade väldigt lågt blodvärde som gör att man inte har någon ork. De trodde att det skulle ta för lång tid att ta sig tillbaka från det och hade väl inte tid att vänta, så de valde att gå på två målvakter och jag var inte en av dom.

Vad är planen nu? Har du redan fått några erbjudanden?

Jag har fått erbjudanden som jag varit riktigt sugen på men de har inte kommit överens med Örebro. Väldigt tråkigt.

Hur känns det att få kontraktet uppsagt mitt under säsongen?

Det kändes förjävligt, tungt och chockerande. Visste inte, och vet inte, vad man ska göra av sig själv. Det är inte bara det att jag inte kan spela och träna som vanligt utan rädslan över vad som händer nästa år. Sen så har man ju skapat sig ett liv i Örebro med flickvän och hem osv, och nu ska man bara lämna allt och flytta.

Hur fungerar det med det ekonomiska när ett kontrakt bryts? Får du lön hela tiden eller tills du hittar något nytt?

Jag får lön tills mitt kontrakt går ut, men den nya klubben måste betala det de kommer överens med Örebro om. Det är där skon har klämt.

Hur tycker du själv det har gått för dig den här säsongen?

Jag har kämpat som ett djur med att förnya mitt spel, det har varit upp och ner men ju längre det gick ju bättre spelade jag och därför kom det som en chock att man fick sparken mitt i uppgången.

Vad gör du just nu? Håller du igång på is, eller blir det bara fys? Eller vila?

Jag håller igång med fys, ska försöka hitta is när jag fått hela min utrustning av Örebro.

Vilka målvakter i Allsvenskan tycker du är bäst? Och varför?

Jag tycker Hanses i Leksand är bra. Han är lugn och samlad hela tiden. Sen finns det många bra målvakter, Lasse Johansson har varit bra i VIK och Jhonas i Almtuna.

Du har ju haft några tunga säsonger med en hel del skador och nu det uppsagda kontraktet. Har du någon gång känt att nej fan nu skiter jag i det här?

Ja, det har vart en del jobbiga tider men mycket skumma skador och sjukdomar. Det stora problemet för mig har varit kramp då jag testat allt men inte lyckats lösa problemet tills nu förhoppningsvis när jag fått medicin för mina blodvärden. Det är lite segt att behöva spela på "halvfart" för att slippa kramp i många matcher och väldigt frustrerande såklart men har aldrig tänkt tanken att göra nåt annat.

Jag har läst att du är en riktigt julälskare. Hur firade Stefan Ridderwall jul? Vad är dom tre viktigaste ingridienserna för en lyckad julafton?

Oj, svårt. Maten, kalle anka och julklappar. Sen att alla är samlade är ju grunden.

Vem är den mest fåfänga spelare du spelat med och varför?

Jocke Lundström utan tvekan!

Intressant att höra hur Stefan tagit det och det ligger ju som sagt en del i det jag skrev igår. Hockeyspelare är människor dom med. Med ett liv utanför hockeyn, en familj och hör och häpna känslor. Det finns en lägenhet, en vardag en flickvän. Det är mycket som förändras väldigt snabbt. Självklart vet ju en hockeyspelare vad som gäller, och självklart kan dom få sparken och så kanske det ska vara. Men det måste skötas på absolut bästa sätt. Som arbetsgivare har man ju ett ansvar för sina anställda.

Jag hoppas också Stefan fått ordning med kroppen och kan gå för fullt. Jag tycker han är en duktig målvakt som har det en målvakts ska ha. Tror absolut han kommer hitta en ny arbetsgivare och kunna visa han är en målvakt.

En sak jag tänkt på, är att både Tim och Stefan kommer ju från varsin rätt jobbig säsong. Stefan från att ha spelat med bottenlaget Timrå, haft skadeproblem och fått stå åt sidan för Jocke Lundström och Tim från en säsong totalt misshandlad av Djurgården där han stod en och en halv match på hela säsongen.

Undra om Örebro hade med det i sina planer och tankar då dom värvade just Stefan och Tim. Sen har dom som Stefan känner jobbat på att ändra Stefans spel lite ihop med Micke Andreasson. Sånt tar ju lite tid. Så jag tycker det känns som lite dåligt tålamod eller dålig planering av Örebro.

Tackar Stefan som tog sig tid svara på mina frågor.

Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Kul/starkt att Stefan ville svara på frågor trots den tunga situationen.

    Jag blev petad mitt i november. (Hade inte förlorat en match, men men...) Kånkade omkring på utrustningen flera dagar i veckan, i jakt på isträning, innan jag fick en plats i ett nytt lag mitten av december (en division upp). Hade blivit tokig om jag inte kunde träna i brist på utrustning! Jag vet inte alla omständigheter men det känns som Örebro borde kunnat ordna med den biten ganska omgående?

    Hoppas att allt löser sig för Stefan snart. Kämpa på!!

    SvaraRadera