onsdag 2 januari 2013

Olika sätt att hantera målvakter och målvaktsfrågan

Jag tycker Örebros agerande med sina målvakter är lite underligt. Om jag berömde Linköping här om dagen hur dom hade tålamod att vänta in Engstrand och under tiden lita på Andersson och Högberg spela, så gör väl Örebro tvärtom just nu.

Petar Stefan Ridderwall, av sportsliga skäl som jag har förstått. Jag har bara sett två matcher med Stefan och där har han varit riktigt bra. Han har helt ok och godkänd statistik. Ändå gör sig Örebro av med honom. För att som dom säger satsa på Tim Sandberg och Henrik Lundberg. Inget fel i det om dom nu är så missnöjda med Stefan.

Men jag vet inte jag? Nya målvaktstränaren handplockade ju Stefan. Som ju som det ser ut gjort en godkänd säsong.

Samtidigt går det ju rykten att Örebro vill kontraktera Jhonas Enroth och att dom ville köpa loss honom från kontraktet med Almtuna. Då känns satsningen på Tim och Henrik inte lika ärlig längre. Samt om NHL nu kommer igång som det finns en hel del som tyder på. Hur bra rustat är då Örebro? För Stefan har ju spelat lika många matcher som Tim Sandberg och har bättre statistik. Nu är ju inte statistik allt absolut inte, det viktiga är ju att rädda den där pucken i slutet vid uddamålsledning. Där har jag ju dålig koll som inte sett så många Örebro matcher.

Men jag tycker det är konstigt.

Samt kommer NHL igång och det inte alls var tanken att satsa på Tim och Henrik utan på Jhonas Enroth. Vad gör Örebro då? Står dom då med en tänkt andra och tredje målvakt som etta och tvåa?

Som sagt, Linköping litade på målvakterna dom hade under Engstrands skada och värvade inte in någon ny. Något jag tror fick alla deras tre målvakter att växa. Örebro petar en, säger dom ska satsa på dom som är kvar men ryktas rycka i Enroth. Vad sänder det för signaler till dom kvarvarande målvakterna?

Att vara målvakt handlar ju mycket om psykologi. Att känna förtroende.

Vilka har "behandlat" sina målvakter bäst av dom två klubbar jag nämnt här?

Vi hörs!

PS. Jag kommer INTE pubklicera kommentarer som inte håller god ton. Ni har all rätt tycka jag har fel eller någon av målvakterna i inlägget är mindre bra. Men håll en god ton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar