fredag 8 februari 2013

En kväll med Patrik Åman i Solnahallen

Jag hade ju en intervju med innebandylandslagets och AIK:s Patrik Åman här om dagen. I dagarna har världens bästa innebandyspelare utsetts, där Patrik kom på en sjätte plats och är högst placerade målvakt på listan.

Jag har ju haft en del mailkontakt med Patrik efter intervjun och lyssnat på han och Peter Fischerströms podcast pppodcast som är riktigt rolig och bra.

I vilket fall ledde det till att jag åkte till Solnahallen här om dagen för att kika på en träning och snacka ännu mer målvaktsspel. Vi diskuterade Patriks grundställning lite av en omvänd butterfly med knäna isär men fötterna ihop, jämfört med hockeyns med knäna ihop och fötterna isär. Han visade vi provade lite och diskuterade och kom fram till att sättet han spelade på är det bästa trots allt.

Jag ska erkänna jag trodde jag hade massor med bra idéer om hur han skulle kunna förändra och förbättra sin spelstil. Men jag får erkänna jag hade en del fördomar att innebandymålvakter mest gick in och spelade på utan någon idé. Visst dom har inte samma spelidé som hockeymålvakter. Men dom har absolut en idé och en taktik. Att den inte är lika utstuderad beror på att dom inte kan ha spela som i hockey på samma sätt hela tiden. Mycket för att dom inte kan stänga ned hela målet som en hockeymålvakt kan i tex vinklarna.

Patrik Åman AIK

Patrik Åman AIK


Som ni ser på bilderna här ovan är det en hel del nät att sikta på. Vi pratade om att attackera och komma ut längre ur målet, men vi kom snabbt fram till att då blir förflyttningarna vid en eventuell pass alldeles för lång. Så han måste jobba rätt långt in i målet för att hinna med. På den nedra bilden sitter Patrik ändå utanför det lilla målområdet. Innebandyn har ju helt rätt regler gällande målgården. Där får utespelare inte alls vara och det blir avblåst direkt dom är där. Bra!

En annan stor skillnad är ju att en forward alltid är ett hot för målvakten då han har bollen. Även då han har ryggen vänd mot målet då dom kan skjuta sina knackskott. Samt att skotten kommer mycket snabbare.

En annan stor skillnad som ni ser på bilden nedanför är att det blir mycket grötigare framför mål där spelarna kommer in närmare och fler spelare trängs framför mål. Att det då är så lätt att skjuta till och med med en hand gör det svårt för målvakten.


Som ni ser här är det sju spelare på väldigt liten yta framför målet och det blir svårt att se. Bollen kan styras och som sagt med den lätta bollen är det ju bara vifta till med klubban och du kan få till ett rätt okey skott.

Vi provade lite Oneknee som skulle kunnat vara en grej, men Patrik behöver bortre benet mer utsträkt för att täcka av mållinjen vid snabba inspel. Men får vi lite mer tid ihop och får byta idéer skulle vi nog kunna hitta lite nya lösningar på olika problem. En sak jag tänkte på var att båda målvakterna kunde attackera skotten mer med aktiva händer och försöka rädda bollarna mer framför sig.

Sen hade vi intressanta diskussioner om utrustningen. Men dom behåller jag för mig själv, vill ju inte ge hans konkurenter några tips hur dom kan förändra. Jag hade en riktigt kul kväll i Solnahallen med Patrik som är en duktig målvakt och skön kille! Hoppas få komma fler gånger!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar