torsdag 7 februari 2013

Intervju med New Jerseys Johan Hedberg

Igår beklagade jag mig lite på Facebook om hur svårt det var att få till intervjuer med NHL målvakter. Skrev ett mail till Johan Hedberg och några timmar senare så låg ett svar i inkorgen. Så här kommer en intervju med en av våra NHL veteraner som går in poå sin trettonde säsong i NHL Johan "The Moose" Hedberg

Du har spelat 12 säsonger i NHL plus några till i andra ligor i nordamerika. Din karriär i USA började inte spikrakt utan du har fått kämpa. Har det varit nära du gav upp? Vad fick dig fortsätta slita?

Jag minns att jag sa en gång till min fru att nu är det nog dags att vända blad, det var efter en storförlust med Manitoba Moose borta mot ett lag som jag inte ens minns. Fru Pernilla sa att det var dumheter och att det är bara att köra på. 12 timmar senare var jag tradad till Pittsburgh och fick min stora chans...

Tycker du unga spelare ibland ger upp lite för lätt?

Nej, det tycker jag inte att jag har sett så mycket av. Nu är det ju mer vanligt att äldre killar får chansen att spela i NHL utan att behöva gå genom samma inskolning som jag fick göra då jag kom över. Jag skulle vilja påstå att Svenska målvakter idag har ett mycket högre anseende i Nordamerika än det var för 10 år sedan och det med all rätt också.

Hur mycket mer och hårdare får du jobba på somrarna nu för tiden för att komma förberedd och i bra form till campen mot i början av karriären?

Jag tror inte att jag jobbar hårdare idag på somrarna än jag gjorde då jag spelade i Elitserien och under mina ungdomsår. Däremot så har jag lärt mig vad som funkar för mig och vad som är viktigast för mig i min träning. Jag har i stort sett helt slutat att lyfta vikter utan jobbar nästan uteslutet med egna kroppsvikten. Jag har dock många hårda träningssomrar som junior att tacka för en bra grundfysik.

Du gick från att vara etta eller i alla fall delad etta i Atlanta till New Jersey och att slåss med ikonen Martin Broeduer var det ett lätt val? Var det sagt från början du skulle vara backup?

Att säga att jag var etta i Atlanta är väl inte hela sanningen utan tanken var väl där att jag inte skulle spela så mycket som jag fick göra. Därför gillar jag inte heller ordet "backup" eller andremålvakt, det händer så mycket saker under en säsong som ändrar föresättningarna. Det är väl bara att titta på Vanouvers situation just nu där man basunerar ut att Cory Schneider är etta och Luongo backup. När sedan Luongo presterar bättre så skapar det ju bara en massa oro, framförallt i media.

Hur gör du för att hålla lågan uppe och motivera dig på träning så sent i din karriär och då du vet du kanske inte får spela så många matcher?

Lågan är inte svår att hålla uppe när man gillar det man håller på med. Jag är glad varje gång jag kommer till rinken vare sig det gäller träning, match på bänken eller match på isen.
Hur ser planen för framtiden ut? Hur många fler NHL säsonger tror du det blir? Blir det något spel i Sverige då du lägger ned NHL?

Jag har ett år till på kontraktet med Devils efter den här säsongen och vad som händer sen det vet jag inte. Det beror helt på hur det känns då. Så länge jag känner att jag fortfarande kan bidra på den här nivån så kommer jag nog att spela så länge jag kan och tycker att det är roligt. Vad beträffar Sverige så vet jag inte, jag har lärt mig att det inte är någon ide att planera för långt fram i tiden i den här branschen...

Om du spelar NHL på tv-spel. Spelar du alltid med New Jersey i så fall? Samt vem ställer du i mål? :)

Haha, Nu spelar jag inte så mycket NHL på tv-spel längre. Jag tycker att det är för svårt. Jag var dock "oerhört" bra på tidigare versioner från 93-99 ungefär. Men om jag skulle spela så spelar jag nog med Devils för att se hur det stämmer med verkligheten. Marty får börja i kassen, men jag har inte mycket tålamod med honom ifall han inte spelar på topp...

På vilka sätt har du förändrat din spelstil sen du slog igenom och började spela a-lagshockey. Har du fått slita mycket för att hänga med i utvecklingen?

Jag har nog gått igenom ett par stora förändringar i mitt spel från det att jag kom upp i elitserien -92. Då var jag en obotlig "standup" som för allt i världen inte kunde gå ned i en V-split. När jag åkte över första gången -97 så la jag ner mycket tid på att lära mig just att kunna gå ner och täcka efter isen. Sen genomgick jag ännu en "renovering" som startade under Ian Clark i Vancouver då han lärde ut hur jag skulle kunna bli mer effektiv i mina förflyttningar då jag redan var nere på isen. Jag tycker nog att det tog ett par år innan jag kände att det var något som kom naturligt i mitt spel. Idag är jag väl en så kallad hybrid målvakt som spelar mer på instinkt och anpassar mina verktyg efter situationen som uppstår.

Jag själv tror på något mellanting. Eller i alla fall att målvakter ska kunna rädda puckar som förr och inte vara vara i vägen. Vilken målvaktsstil förespråkar du och tror på?

Jag håller med dig i din tanke dels på ett antal punkter. Det är roligare att se på en atletisk målvakt, jag tror att det är roligare att vara en atletisk målvakt och framförallt så tror jag att det inom några år måste bli en ändring på skyddens storlek och då kommer det att krävas att du inte bara kan täcka utan att du kan röra dig snabbt och smidigt.

Jag tycker personligen att det är otroligt hur dagens skydd kan vara godkända. Byxor och överkroppsskydden är löjligt stora och om man inte gör något åt det så kommer det istället bli att man gör målburarna större och det tycker jag är fel väg att gå.

Hur mycket jobbar du med eran målvaktstränare i New jersey? Vad skiljer på svensk och amerikansk målvaktsträning?

Vi jobbar dagligen med vår målvaktstränare Chris Terreri. Vår situation är nog lite annorlunda om man jämför med hur man jobbar med lite yngre målvakter än jag själv och Marty Brodeur. Det är inte lika mycket tekniker som lärs ut utan han är mer som ett bollplank. Alltid skönt att ha någon som förstår våran situation.

Tror du vi får se Johan Hedberg som målvaktstränare i framtiden?

Ja, det vet jag inte i dagsläget men visst är det något som jag skulle tänka mig. Jag har ju jobbat med målvaktsskolor tidigare och jag tycker att det är väldigt roligt.

Riktigt roligt få en intervju med Johan. En målvakt jag gillar. Jag håller ju med Johan om att "hybridmålvakterna" är roligare att titta på. Men jag tror också man måste kunna variera sitt spel och vara både en räddande och blockande målvakt för att bli bäst.

Jag håller ju också med Johan om att det är bättre minska skydde än att göra målen större. Lite roligt med en målvakt som tycker skydden ska bli mindre. Är ju trots allt Johans jobb stoppa puckarna. Eller ja han tror det i alla fall. :)

Så han spelar Devils och ger Marty chansen, men är inte rädd byta in sig själv. Bra där!

Tackar Johan som tog sig tid att svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar