söndag 28 juli 2013

Intervju med Modos och landslagets Valentina Lizana

I veckan som var skickade jag iväg ett mejl med lite frågor till en av Sveriges bästa målvakter, Valentina Lizana som nu för tiden heter Valentina Lizana Wallner efter att I sommar ha gift sig med sin Slips! :)

Stort gratis från bloggen till Valle och Slipsen!

Händelserik sommar för dig, möhippa, giftemål och bröllopsresa. Hunnit med att träna och komma i form inför säsongen? 😊

Ja, det har varit en händelserik sommar. Absolut har jag hunnit med mitt träningsprogram, massor av träning! Hockey är mitt jobb just nu och jag går till jobbet varje dag som vemsomhelst.

Förra säsongen måste vara en liten besvikelse för dig och Modo. Du hade skade och sjukdomsproblem? Laget fick inte till det som ni ville. Sen gick väl inte VM så bra som ni hoppats. Finns en revanchlust inför denna säsong?

Jag skulle inte säga att det var en besvikelse. Visst, man vill alltid vinna. Men vi vann serien, första gången någonsin! Vi tog ett EM silver! Många unga tjejer i vårt lag gjorde stora framsteg och vi hade stort stöd från hela stan hela säsongen! Jag blev sjuk i början av säsongen och hjärnskakning i slutet. Men där i mellan när jag fick vara frisk gjorde jag några av mina bästa matcher någonsin. Denna säsong är ett OS år. Det finns ingenting att spara på. Nu är det bara att ge allt!

Har du lättare motivera dig att träna hårt på sommaren om du har revanschlusta i kroppen än som inför denna säsong då ni vunnit SM?

Förra året var ett litet mellanår för mig. Jag hittade inte motivationen och tyckte helt enkelt inte det var kul att träna. Den här sommaren ser helt annorlunda ut. Jag tränar oftast 2 gånger om dagen, förutom Lördagar, då är jag ledig. I februari ska jag vara i mitt livs form så ja, motivationen är starkare än någonsin!

Hur ser dagarna ut för dig nu? Full fart med fysen? Har du hunnit gå på is ännu?

Jag tränar som sagt oftast 2 gånger om dagen. Ett morgonpass och ett eftermiddagspass. Jag har en hel vilodag i veckan där jag inte tänker på träning överhuvudtaget. Det tror jag är väldigt viktigt att få lite distans från träningen och att kroppen hinner återhämta sig.

Ja, jag var på is förra veckan då jag fick vara med på en målvaktselitcamp i Valbo med min gamla målvaktstränare Mikael Wernblom. Det var bra målvakter med, bland annat Niklas Lundström och Oskar Dansk. En väldigt lärorik vecka på många sätt. Sedan har jag varit och kört lite i FC. Världens bästa vaktmästare jobbar där så det finns alltid möjlighet att träna extra på is. Våra träningar med laget börjar först om en vecka.

Jag hade ju glädjen att spendera en dag på is med dig i våras, där du agerade skytt på en damcamp. Är målvaktstränare något du skulle kunna tänka dig den dagen plocken läggs på hyllan?

Det är ingenting som jag drömmer om. Jag har hållit på med hockey sen jag var 3 år, alltså i 20 år har jag spelat. Har lärt mig massor av olika stilar och tekniker och arbetat med många olika målvaktstränare med olika syn på saker och ting. Jag har varit med på det mesta som SM, EM, VM och OS. Jag vet vad jag tycker är rätt och hur jag vill spela. Alla är olika, och tur är det, men jag tror inte det är målvaktstränare jag vill bli efter min karriär. Jag tycker det finns massor av annat att göra i livet än hockey. Den dagen jag bestämmer mig för att lägga av vill jag hinna med andra saker i livet. Men man ska ju aldrig säga aldrig. Det är ju det coola med livet, man vet aldrig vad som händer.

Hur mycket tid får du själv jobba med målvaktstränare i Modo?

Det är mycket upp till mig själv. Hur mycket hjälp vill jag ha? Jag älskar målvaktsträningar och tankar och idéer från målvaktstränare. Därför ser jag till att jag får den hjälpen som jag behöver. Jag hade mycket hjälp av Magnus Helin förra året, han är en grymt bra och engagerad målvaktstränare! Detta år ska jag börja jobba mer med Maciej "Masken" Szwoch (A-lagets målvaktstränare). Det ska bli väldigt intressant och förhoppningsvis väldigt lärorikt.

Hur ser du själv på säsongen som gick?

Jag hade inte världens bästa försäsongsträning men jag presterade bra när säsongen väl startade. I landslaget gick det till och med väldigt bra när jag fick chansen under säsongen. Det ska bli riktigt kul att se hur denna hockeysäsong blir nu när jag är förberedd till 100% och har haft en väldigt bra försäsong hittills.

Vilka mål har du personligen inför säsongen som kommer?

Mitt stora mål denna säsong är självklart OS. Att få en plats i OS truppen och göra sitt yttersta för att Sverige ska gå så långt som möjligt.

Den svåraste uppgiften kommer efter det. Att ladda om till mitt andra mål som är SM slutspelet. Men det gäller att ta ett mål i taget, en turnering i taget och en träning i taget, så ska det gå vägen.

Det känns som det är lite unga lovande målvakter på gång upp och kommer flåsa er gamla damer Kim, dig och Sara i nacken vid landslagsuttagningar. Sporrande och motiverande eller läskigt?

Det är så sjukt kul!!! Det finns massor av duktiga unga målvakter som är påväg att ta klivet. Jag har ju min egen favorit Sara Berglind som spelar med mig i Modo. Jag ser hur mycket potential som helst i henne, hon kommer gå långt! Men det finns även Minatsu Murase i AIK och Julia Åberg i Leksand och ännu fler som tar stora kliv helatiden!

Just nu tycker jag det bara är kul, kanske för att jag känner att det är i slutet av min karriär. Men hade det varit för några år sedan kanske jag inte hade varit lika glad åt deras framgångar, haha. :)

Så hur har sommaren 2013 varit för Valle? Vad är höjdpunkten?

Den har varit hektisk, underbar, mycket jobb och helt fantastisk. Den bästa sommaren någonsin.

Självklart var bröllopet höjdpunkten denna sommar. Att få samla ihop sina närmaste vänner och käraste familj från hela världen. Men tätt på andra plats kommer GDI målvaktscamp i Valbo, en rolig och lärorik vecka.


Att Valle som är 23 år pratar om slutet på karriären är ju tragiskt I sig. Men det blir ju lätt så när tjejerna måste spela oavlönat I stort sett. Kanske till och med betala för sin hockey. Jag tror dock och framförallt hoppas vi får se Valle några år till mellan stolparna!

Tackar Valentina som tog sig tid svara på mina frågor I sommarvärmen!

Vi hörs!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar