måndag 29 juli 2013

Intervju med Modos Anton Forsberg

Hade tänkt hålla på den någon dag till, men känner att det är passande ha min intervju med Modos Anton Forsberg idag.

Jag fick svaren av honom för någon dag sedan och reagerade på ett svar där jag frågade hur det kändes att konkurera med Bernhard och Linus inför denna säsong och svaret antydde han bara skulle konkurera med en målvakt. Nu vet jag varför han svara som han gjorde! Jag satt ju inne med ett scoop, utan att veta det! Fast jag låter andra hockeybloggare jaga scoop! :)

Efter en okey första säsong i Modo med 14 matcher, gjorde du förra söäsongen succe i SSK och var en av seriens bästa målvakter. Känns det som ditt genombrott på seniårnivå?

Genombrott vill jag verkligen inte kalla det, men ett steg i rätt riktning var absolut förra säsongen. Kändes som att jag en jämn nivå i mitt spel under hela säsongen, det som kanske var problemet i modo var just jämnheten.

Hur tycker du själv säsongen gick? Är du nöjd med din insats?

Jag tycker att det var en väldigt rolig och givande säsong, lärde mig mycket och framförallt hittade jag mitt spel och kunde spela det varje dag. Sen hade vi ett lag som spelade oerhört bra och jobbade för varandra. Jag är nöjd med det mesta förutom kvalserien där jag tycker att jag inte kom upp i den nivån jag vet att jag kan spela på.

När du är utlånad från Modo till SSK, hur funkar arbetet med målvaktstränare då? Jobbade du bara med SSK:s Janne Öhman eller fanns Masken med i bakgrunden han med?

Jag jobbade i första hand med Janne Öhman men han hade väldigt bra kontakt med både masken och även Ian Clark (columbus mv tränare). Det samarbetet fungerade väldigt bra, vilket gjorde att de var fler ögon som fick en inblick i mitt fel och kunde se saker o ting som kunde bli bättre osv.

Du har skrivit på för Columbus, var det aldrig tal om att åka över redan i år?

Yes, nej det var klart ganska tidigt att jag skulle spela för Modo denna säsongen, vilket jag tror är väldigt bra för min egen utveckling. Att få åtminstonde en säsong till i Sverige på seniornivå tror jag är bra för att forsätta min utveckling.

Hur har snacket med Columbus gått? har dom önskemål på hur du ska träna eller utveckla ditt spel? Eller har Modo fria händer med dig?

Masken och Ian har väldigt bra kontakt, så både jag, Ian och masken är väl medvetna om vad jag ska träna och bli bättre på.

Du ska tävla med Linus och Bernard i vinter. Vad är dina tankar kring det?

Jag tror att det kommer bli bra. Två riktigt duktiga målvakter så det kommer bli en väldig kamp om vem som ska spela matcherna.

Har du varit iväg på någon camp eller hunnit köra någon målvaktsträning på is ännu?

Jag var iväg på en camp i början på juli i columbus som var rolig och givande. Sen har vi även haft en målvaktscamp här i övik i veckan. Den har varit väldigt tuff men man har lärt sig väldigt mycket.

När du går på is i början av säsongen. Hur brukar du vilja köra målvaktsträningen då? För att komma igång och köra in skydden?

som jag sa har vi en mvcamp här i övik så vi har en hel del tid på oss att köra in ny utrustning. Tur är väl de, brukar ha en hel del problem med att byta utrustning haha.

Jag gillar ju eran målvaktstränare Masken och tycker han är en jävligt skön människa. Hurdan är han att jobba med?

Det fungerar bra, masken är ju en ganska ung målvaktstränare som också precis som vi vill bli bättre, vilket gör att vi ofta kan diskutera fram lösningar. Han är väldigt engagerad och intresserad som målvaktstränare vilket är bra.

När du tog steget från junior till senior, vad var det svåraste då tycker du?

Det som jag tycker var största skillnaden var framförallt att alla spelare är mkt skickligare. Får dom ett läge då gäller de att vara med annars blir de mål. Känns även som att det är lite mer strukturerat spel.

Har du några tips till unga målvakter på väg in i seniorhockeyn? Något som är bra tänka på eller jobba extra på?

Jobba på, ge aldrig upp. Svårt att komma någonstans i livet utan att lägga ner tid och jobb.

En hel del intressanta svar av Anton. Han hade det förspänt säsongen i SSK, kunna jobba med TRE målvaktstränare. Dock blir det ju väldigt viktigt att dom tre målvaktstränarna har en dialog så det inte blir olika information från alla.

Jag får en känsla av att Colubus tror en hel del på Anton. Jag vet ju att han och Masken var över en camp där. Sen kanske Masken eller Modo bekostade att Masken följde med, men om inte känns det som om Columbus i alla fall vill ha koll på och ett visst inflytande i Antons utveckling. Som sagt så kanske NHL-Lagen gör med alla som dom draftat men för mig känns det ju som dom vill ha koll och ett finger med spelet.

Tackar Anton som tog sig tid i sommarvärmen för att svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar