fredag 24 juni 2011

Viktor gjorde rätt, alla GM:s fel

Nu har det ju gått några dagar sen deadline för att skriva på för NHL lag.

Viktor Fasth är kvar i AIK.

Förvånande tycker jag, inte att han inte skrev på dom avtal som erbjöds. Där tycker jag han gör helt rätt, han hade sina krav, och NHL klubbarna var inte smarta nog att erbjuda honom det han ville ha. Så det är helt rätt av honom att stanna. Han kommer inte bli en sämre målvakt av att spela i AIK och i euro hockey tour med Tre Kronor.

Det som är förvånande är just att INGET av NHL lagen gav Viktor det kontrakt han ville ha. Det måste ju vara ett gäng klubbar som behöver nya målvakter, Flyers gjorde det, Tampa har 41 åriga Roloson. Det är två lag. Detroits Howard är inte en av NHL:s bästa. Ja det finns ett gäng lag.

Ingen GM var smart nog eller modig nog att signa en 29 årig Svensk som var VM:s bästa målvakt. Konstigt tycker jag!

Speciellt nu när jag sett hur Flyers löste sitt målvaktsproblem, genom att byta bort sina två bästa forwards och skriva ett kontrakt värt $10 miljoner per säsong med Bryzgalov som är en grym målvakt men är han värd så mycket pengar? Jag tycker inte det...

Så Viktor gjorde rätt som inte gav vika, medans alla GM:s gjorde fel!

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Själv tycker jag att GM:arna gjorde HELT RÄTT!
    Jag är väl lite av den åsikten att han bör MINST gå igenom nåt år i AHL före han ska in i finrummet. Han var ju som sagt bra med ett igelkottförsvar i både Tre Kronor och i AIK, men hur blir det i NHL? Skulle han verkligen stå där och briljera som i Elitserien? Ok han har fått familj osv, men dte är ju inte bara han som fått nyfött barn eller hur finns ju flera spelare som vart i samma sitiation, de håller käften och knegar på i AHL för att en dag nå drömmen än att få gräddfil över krav en okänd svensk ger GM:arna. Inte undra på att de ryggar tillbaka mot en sådan. Dock gjorde han EN bedrift med att vinna över HV i slutspelet, men jag tror även om SSK hade vart där också hade de slagit då HV var i brygga redan efter halva säsongen med dispyter och allat annat runt omkring, så samtidigt gick raktn in i AIK:s händer. Fasth var ju inte precis övertygande mot FBK=) då nämner jag bara FBK som exempel, hur vore dte mot tex Vancouver, eller Pittsburgh? Jag är inte avund över vad han gjort för AIK, men man måste se sanningen i vitögat också, han är ej tillräckligt bra och jag tvivlar om ens Foppa hade fått nåt avtal med de villkoren Fasth hade. Med andra ord hade han bestämst sig för AIK långt tidigare och gav orimliga krav för att vara säker på att vara kvar i AIK, dte ser snyggt ut utåt.

    SvaraRadera
  2. Jag håller inte med dig alls denna gång!

    Om en GM inte vågar satsa ordentligt på VM:s bästa målvakt när ska dom då våga satsa? Han överglänsta ju NHL målvakter i VM.

    Att AIK torskade mot FBK är ju inte Viktors fel alls, han var bra riktigt bra men FBK var ÖVERLÄGSET AIK i tyngd, skicklighet, fart allt! Att du vill få det till att HV bara var dåliga förstår jag, det känns väl bättre som HV supporter då... Men HV vann skotten överlägset i alla matcher så Viktor hade en rätt stor del i det.

    Viktor hade klarat spel i NHL hur bra som helst. Vilka än motståndarna varit.

    Att han hade krav förstår jag. Han är 28 ett år i AHL eller elitserien är samma kvalité. Men han kan spela Tre Kronor under hela säsongen. Samt kanske ett till VM. Han tjänar bättre i AIK och måste tänka på framtiden. Han är som sagt 28 och har inte all tid i världen med politiska laguttagningar och lönetaks anpassade i NHL...

    Fegt av GM:s rätt av Viktor

    SvaraRadera
  3. Tycker också Fasth gjorde rätt, helt klart!

    SvaraRadera