torsdag 4 augusti 2011

Målvakter - Utespelare, Intervju med Andrej Pierow

Jag började min intervju serie med att skicka ett mail till min kollega på SHI, den hockeytokige Ryssen Andrej Pierow.

En mycket kunnig utespelarinstruktör. Om jag kallar mig själv hockeynörd, ja då vet jag inte vad jag ska kalla Andrej? Jag har inte träffat någon annan som lever hockey som Andrej gör...

Jag har märkt på våra camper att målvakterna fortsätter att komma upp i åldrarna medans utespelarna slutar tidigare. Vad tror du det beror på?

Jag tror jag att anledningar till att det är så få 16+ som fortbildar sig på sommaren är:

- Det är inte i någon ålder som tränarna i föreningar har spelarutvecklings kompetens = inser inte möjlighjeten/vikten = meddelar inte möjligheter/vikten till spelare.

Spelarna "levereras" till sommar camper av engagerade FÖRÄLDRAR, som vill utveckla individen per definition.

- upplägget av ev. fortbildning inte passar kunden (sommar camp uppläggen är anpassede till låg mental ålder och är oreleventa för en 16+)

Jobbar målvakterna på elitnivå mer med detaljer och specialträning (målvaktsträning) än vad utespelarna gör?

Ja, tyvärr är det så fortfarande. Bristande spelarutveckling kompetens hos sv. tränare för folk 16+. Många mv. tränare har den!

Tror du att utespelarnas egna utveckling får stå tillbaka lite för taktik och lagträning. Att man som utespelare mer är en i laget än en individ?

Ja, det är den allmäna bilden att man kan ej utvecklas själv. Präglad av existerande kompetens hos tränare som i sin tur formar den allmäna uppfattningen som blir "så gör man bara"..

Själv tycker jag att enhetstänk bör tränas från individnivå - det är faktiskt så att ett lag består av enheter (5,4, 3 och 2 mana) och varje enhet består av individer. Det att folk inte har tittat på det från just detta håll betyder bara det att man har inte tittat på det så, och inte att det ena är "rättare" än det andra.

Tycker du att målvakter behöver mer individuell träning än utespelare? (denna fråga ställde jag bara till utespelarinstruktörer)

Nej. Vi är 6 spelare "där ute". Alla har ett jobb. Alla måste utvecklas. Alla behöver OLIKA utvecklingsplan men alla behöver den!

Andrej är inne på mycket av det jag trodde och själv funderade på. Tycker han slår huvudet på spiken i näst sista svaret. Att träna helheten genom att specialträna individen. Mycket bra sätt att tänka tror jag!

Självklart får man inte glömma bort kollektivet och bara träna individuellt. Men jag tror och tycker det behövs en bättre mix!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar